Skall (väldigt) snart besiktiga släpvagnen och har sent omsider börjat kolla att allt står rätt till, vilket det förstås inte gör. Belysningen spökar för mig; först så fungerade endast broms- och blinkers (på båda sidor), sedan efter att jag bytt adapter mellan bil/släp (13-pol -> 7 pol) så lyser även positionsljusen på ena sidan av släpet, men inte den andra. Adaptern jag köpte var från Clas O, http://www.clasohlson.com/se/Släpvagnsadapter/Pr344285000, men jag såg ju direkt när jag tog ur den gamla adaptern att den har ju fler "pinnar" än den jag köpte. Är det det som är problemet? Jag kanske googlar slarvigt men jag hittar bara 13-7 adaptrar, finns det andra också? Om det inte är adaptern som är problemet, var ska jag börja felsöka?
 
  • Gilla
Jögge alltiallo och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer bra att adaptrarna inte har alla ledningarna anslutna, och det beror nog på att den 13 poliga kontakten har extra funktioner som den 7 poliga saknar. Till exempel permanent 12 volt, nyckelstyrd 12 volt och extra jordstift till dessa funktioner. Eftersom en släpvagn som har 7 polig anslutning saknar dessa extra funktioner så finns det ingen anledning att dra fram ledningar till detta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt/ISO#13-polig_sl.C3.A4pvagnskontakt_.28ISO_11446.29

Nu hänger jag inte riktigt vilka kontakter som du har på din bil och släpvagn, men har du 13 poligt på bilen och 7 poligt på släpet? I så fall så finns det adapterkablar som ersätter spiralkabeln mellan bil och släp. Denna kabel har 13 poligt i ena änden och 7 poligt i andra, vilket gör att man slipper använda en adapter. En felkälla mindre att bråka med.

För felsökning av släpvagnen så har jag själv tillverkat en egen elkabel med en släpvagnskontakt i ena änden och nakna trådar i andra. Denna kabel gör att jag kan felsöka belysningen på släpvagnen med ett löst bilbatteri utan att ha bilen inblandad alls, och det har underlättat mycket för mig. Då har man koll på ifall felet finns i bilen eller i släpvagnen, och kan lättare se mellan vilka kablar som det finns eventuella jordfel.
 
Börja med det enklaste först, dvs kolla glödlamporna.
 
Eftersom det är alla positionsljus (1 fram, 1 mitt på och en i bak) på ENA sidan av släpvagnen har jag antagit att det inte är glödlamporna som är problemet, men det kanske är fel antagande av mig!

F.ö. broms- och positionsljus i bak är ju samma glödlampa...så funkar bromsljus borde väl glödlampan vara OK?
 
Redigerat:
Donald-Duck skrev:
....
Nu hänger jag inte riktigt vilka kontakter som du har på din bil och släpvagn, men har du 13 poligt på bilen och 7 poligt på släpet? I så fall så finns det adapterkablar som ersätter spiralkabeln mellan bil och släp. Denna kabel har 13 poligt i ena änden och 7 poligt i andra, vilket gör att man slipper använda en adapter. En felkälla mindre att bråka med.
Det är inte 13-poligt på bilen, har inte räknat dem men det är fler poler, och i den "gamla" adaptern fanns det lika många stift som det finns poler på biluttaget.
 
bonnier skrev:
F.ö. broms- och positionsljus i bak är ju samma glödlampa...så funkar bromsljus borde väl glödlampan vara OK?
Nej! Även att det är i samma glödlampa så är det olika glödtrådar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om du inte är hemma på felsökning. kanske du kan prova din vagn på någon annans bil. för att se om det är vagnen eller bilen det är fel på.
 
Problemet löst. Det fanns en gammal lagning på sladden visade det sig, där en tåt hade släppt. Allt frid och fröjd! Tackar för alla hjälpsamma svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.