T
Hej,
Har sökt här på forumet men hittar inget liknande till mitt problem.
Har nyligen kopplat in en acktank på 1500l.
Värme till radiatorer och vv tar jag ur pannan.
När jag laddar tanken är skiktningen i skick men när det laddar tillbaka till pannan förstörs skiktingen. Till i och urladdning använder jag en termomat 12, är väl motsvarande en laddomat 4030 tror jag?
Någon som har några tips på hur jag ska gå vidare? Har försökt i snart 2 veckor nu men inte lyckats.
 
L
För hög fart på vattnet när det går tillbaka , rör om rätt bra i tanken , kam du sänka farten på
pumpen som laddar över , är väl en modell med vred 1 - 2 - 3 ställ på ett och prova
 
T
Har provat det. Men märkte ingen skillnad.
 
L
När du laddar så går det över en temp i lugnt flöde tiil tank/ar, laddomaten öppnar lite för att blanda in returen , det är bara när returen börjar komma upp i temp ca 50C som det blir fart till tank/ar , när pannan har kallnat så ska värmen tillbaka , är inte säker om det snurrar hela tiden mellan tank och panna
Det går för fort , har du möjlighet att prova med att stänga en ventil till hälften på tanken när du eldat färdigt och se vad det blir .
 
T
Ska pröva det ikväll när jag eldat klart. Är det någon skillnad om man stänger den till det övre eller nedre röret?
 
L
Nej det för att minska farten på vattnet
 
T
Ok. Återkommer senare med resultat
 
L
Vad hur du för panna , sitter shunten på eller inmonterad i panna
 
T
Nibe alpha combi med omvänd förbränning, så de e ju inte precis den bästa pannan. Shunter sitter på och så är den med förrådsberedare eller vad det heter till vv. Det är meningen pannan ska bytas ut med tiden men det blir först när resten av huset blivit renoverat så det dröjer säkert något år ännu då jag gör nästan allt själv.
 
T
Har prövat lite mera nu men får det inte att fungera. En annan sak jag la märke till så var att det är skiktningen i pannan som inte fungerar så när det börjar ladda tanken så är vattnet som kommer ur pannan ca 60-65 grader som körs in i tankens botten. Vad ska man göra åt detta?
 
Det ska INTE vara skiktning i pannan. Så att det saknas är definitivt inte problemet.
 
T
Det är kopplat som på denna bild. Jag laddar först tanken och när jag slutat elda startar den andra cirk.pumpen då pannan börjat svalna.
 
  • Schema över koppling av pannsystem med ackumulatortankar och cirkulationspumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Lite tydligare bild(kanske)
 
  • Schematisk ritning av elektrisk installation med numrerade komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Var lite fel bild som jag tog bort
När du har laddat tanken så ska det tillbaka till panna , laddningen är nog bra mycket större än vad du göt av med , så tanken stiger i temp, vid slut så ska det gå över från tanken , men jag tror inte att du förbrukar så mycket som finns i värme , utan det ska gå lite sakta över , nu verkar det som att det är för stort flöde som går över , blir rätt bra turbulens i panna och tank , vad händer om du stänger av pumpen som ska ladda över , går det på självtryck över då .
( eller om det går att sätta ner farten på den )
Bara en tanke vet inte om det fungerar , men försöker se vad som kan hända
 
L
Lästa manualen till din koppling
Har du programmerat elektronikdelen ? leverans Punkt C ( 4C ) , väldigt liten diff på temp , panna och tank , återpump startar nog ofta då , prova med punkt A ( 8C ) större diff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.