Hej på er!
Håller på att bli tokig på en (flera?) skator som energiskt håller på att hacka på våra nya källarfönster dagarna i ända! Har tydligen fått för sig att det gömmer sig en skinande och glittrande skatt där inne 😬.
Satte skydd för fönstren på insidan förra veckan och då upphörde hackandet under några dagar men nu är det igång igen utan uppehåll😩.
Är rädd att fönstren kommer till skada också!
Tar tacksamt emot råd och hjälp!!!

Vänligen C
 
ChristinaH skrev:
Hej på er!
Håller på att bli tokig på en (flera?) skator som energiskt håller på att hacka på våra nya källarfönster dagarna i ända! Har tydligen fått för sig att det gömmer sig en skinande och glittrande skatt där inne 😬.
Satte skydd för fönstren på insidan förra veckan och då upphörde hackandet under några dagar men nu är det igång igen utan uppehåll😩.
Är rädd att fönstren kommer till skada också!
Tar tacksamt emot råd och hjälp!!!

Vänligen C
Jag har nått stor framgång med ett luftgevär i liknande situation...
 
hantverkare1 skrev:
Jag har nått stor framgång med ett luftgevär i liknande situation...
Mm, faktum är att tanken har slagit mig... Trots att jag är väldigt mån om djur i ren allmänhet!
Sa faktiskt till sambon att vi kanske skulle höra med grannen. Han är dock 87 år och möjligen är synen inte den bästa, vore ju trist om rutan skulle gå o krasch!
Sedan är det ju frågan om det är tal om bara en tokig skatta eller flera stycken?!
 
Borde ge med sig snart. Skator är mkt intelligenta fåglar. När den inte får någon belöning för sitt beteende så bör den alltså sluta.

Min farmor hade talgoxar som knackade på köksfönstret, men det var för att hon matade dem.

Kanske ser den sin spegelbild i rutan och attackerar den fräcka antagonisten...
Pröva med att hänga upp skyddsnät, (sådana som man har mot just fåglar i fruktträd och bärbuskar). Alt fiberduk.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Prova att sätta något skydd tillfälligt utanför fönstren.
Som sagt skator är väldigt smarta och roliga att titta på och dom kollar alltid vad som tillkommer i trädgården och om det är farligt eller inte.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ja, jag har hört det om skator! Börjar dock ifrågasätta just denna individs intelligens en aning. Förstår inte varför han inte ger upp, möjligen speglar han sig trots att rutorna är skitiga...

Tack för era svar! Ska se med sambon om vi kan hitta på ngt slags skydd eller skrämsel utanpå rutan istället! 😊
 
ChristinaH skrev:
Ja, jag har hört det om skator! Börjar dock ifrågasätta just denna individs intelligens en aning. Förstår inte varför han inte ger upp, möjligen speglar han sig trots att rutorna är skitiga...

Jag tror första kullen ungar är på gång och skatan försvarar då reviret så den är nog inte tokig om den ser en okänd skata (spegelbild) framför sig.
 
  • Gilla
DrDim och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar hålla lite koll på skatbon under våren, och är de för nära husen tar jag bort dem. Det är ett elände att ha en massa halv-aggressiva skator som flaxar runt och skriker överallt. Dessutom går det inte att lämna mat på uteplatsen obevakad, då är de där med en gång.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Häng upp ett par cd skivor så ska du se att dom inte vågar sig dit. Haft problem med skator på våran balkong men sen skivorna kom upp inte en skata.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Micro skrev:
ChristinaH skrev:
Ja, jag har hört det om skator! Börjar dock ifrågasätta just denna individs intelligens en aning. Förstår inte varför han inte ger upp, möjligen speglar han sig trots att rutorna är skitiga...

Jag tror första kullen ungar är på gång och skatan försvarar då reviret så den är nog inte tokig om den ser en okänd skata (spegelbild) framför sig.
Haha, så sant! Fint att du försvarar skatan 😊👍
 
Ah, cd skivor låter bra 😃!
Det får vi prova 👍
 
Häng upp några med Thorleifs eller något annat tråkigt dansband så blir dom nog skrämda ska du se.;)
Tror dom genomskådar cd bluffen ganska fort.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Micro skrev:
Häng upp några med Thorleifs eller något annat tråkigt dansband så blir dom nog skrämda ska du se.;)
Det skulle hålla mig borta också :)
 
  • Gilla
PAF och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.