M
Hej!

Jag skulle vilja påstå att vi har lite bekymmer med självdraget i vårt hus då jag tycker luften snabbt blir varm och kvalmig om man sitter 4-5st i samma rum en stund.
Även sovrummet beter sig så här men där finns ingen tilluft i dagsläget så där köper jag problemet.

Huset är uppställt 1893 och bygger således på att det skall komma in luft via golv och fönster.
Man har dock som tidigare ägare lagt in golvvärme på halva bottenplan vilket ju motverkar detta.
Att jag därför skall sätta in tilluftsventiler är det inget snack om.

I vår iver att börja elda när vi flyttade in så lät vi en murare laga den otäta skorstenen. Vad jag själv inte hade koll på då var att det även var ventilationskanal i den murstocken och att den förmodligen var aktiv.
När han hade gjort ca 80% av jobbet så sa han att han var tvungen att sätta igen en ventil på nedervåningen - vilket jag inte hade så mycket att säga om i det läget.
Men om jag får gissa, så är hela ventilationskanaler satt ur funktion, även om det inte måste vara så.

Har två aktiva eldstäder i bottenvåning (vedspis och kakelugn) som drar ut luft och två inaktiva kakelugnar samt pax-fläkt i badrum på övervåningen. Ugnarna drar nog ut lite luft i alla fall på vintern.

Vad jag nu oroar mig lite för att vi delvis förstört hela självdraget och att det därför inte kommer räcka med att bara sätta in tilluftsventiler.
Har därför lite alternativ, vilka tycker ni känns vettigast?

1. Bara sätta in tilluft och se hur det känns

2. Sätta in en spisfläkt med konstant ventilationsdrift.

3. Planera för att dra ur insatsrör och isolering ur skorstenen och istället glidgjuta den för att på så vis kunna aktivera ventilationskanalen igen. Varför han inte sa åt oss att glidgjuta skorstenen istället är för mig en gåta.

Tacksam för idéer!
 
Redigerat:
Följer med spänning - har lite samma problem i ännu äldre hus.

Vi har hittills:
- Glidgjutit en skorstenskanal för öppen spis
- Rensat några skorstenskanaler för enbart ventilation
- Bytt trasig frånluftsfläkt i tvättstuga mot en med konstant drift

Planer:
- Ytterligare frånluftsfläkar, bl.a. i en klädkammare
- Fönsterventiler på de moderna fönstren som tidigare ägare har satt dit
- Ta bort gummitätningen på våra gamla englasfönster
- Tilluftsventiler i några rum

Problem:
- Köksfläkt med kolfilter - hur ska vi öka frånluften här? (Byta fläkt?)
- Otäta fönster ger tilluft under varm säsong - vad händer när vi sätter in andraglaset (separata bågar, fästs med pappersremsor)?
- Var hittar vi tilluftsventiler som passar vårt hus (dvs inte vit plast)?
- Hur lösa frånluft i toalett utan yttervägg eller kontakt med murstocken?

Jag tror att du ska börja med punkt 1, mer tilluft kommer du nog att behöva oavsett ytterligare åtgärder. Vet någon om man själv kan mäta luftflöden på något sätt (mer än att hålla uppen tänd tändsticka :-D )?
 
M
Då kan vi spåna på lösningar ihop! ;-)

i ett kök med kolfilterfläkt så hade jag på rak arm bara satt in en typ pax-fläkt som är fuktstyrd så man ventilerar ut ånga och fukt när man lagar mat. Du får inte mer ventilation med en spisfläkt ändå.

Fönsterna - det som jag gjort är att jag tagit en tändsticka eller tändare och kollat på lågan om det fortfarande kommer luft. Jag har svårt att tro att dina isoleringsglas är helt lufttäta?

Det beror lite på vad du vill ha för ventiler, men gyllenhak har en hel del varianter i gjutjärn som jag själv funderar på.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=index&cPath=22

Frånluft på toalett går nog bara att lösa på ett sätt - luftkanal ut genom fasaden. Är dock inte alltid så lätt att göra i efterhand om toaletten ligger centralt, men ett sätt jag kan tänka mig är att man lägger den synligt i taket längs med väggen och går närmsta väg, sedan klär/bygger man in kanalen i någon form av träkanal eller liknande så det blir snyggt.
Kan tänka mig att träkanalen bygger 15x15cm eller så beroende på design, är ju bara ett 100mm eller 125mm rör som skall gå där i.

Mig veterligen är det tyvärr svårt att mäta luftflödet i ett otätt hus som bygger på självdrag. Men det finns säkert någon svindyr maskin man kan hyra :)

Marcus
 
Marcussjogren skrev:
Då kan vi spåna på lösningar ihop! ;-)
Gärna!

Marcussjogren skrev:
i ett kök med kolfilterfläkt så hade jag på rak arm bara satt in en typ pax-fläkt som är fuktstyrd så man ventilerar ut ånga och fukt när man lagar mat. Du får inte mer ventilation med en spisfläkt ändå.
Jag var (är) inne på exakt den lösningen - men när jag frågade Fresh så sa de att deras fläktar får man inte sätta i kök (tål inte fett). Funderar på att göra det ändå...

Marcussjogren skrev:
Fönsterna - det som jag gjort är att jag tagit en tändsticka eller tändare och kollat på lågan om det fortfarande kommer luft. Jag har svårt att tro att dina isoleringsglas är helt lufttäta?

Det beror lite på vad du vill ha för ventiler, men gyllenhak har en hel del varianter i gjutjärn som jag själv funderar på.
[länk]
Väldigt fina i precis den stil jag vill ha! Min enda fundering är om man förstör funktioner i ventilen genom att byta ut innerdelen (partikelfilter, ljuddämpning, kondensskydd o.s.v.).

Marcussjogren skrev:
Frånluft på toalett går nog bara att lösa på ett sätt - luftkanal ut genom fasaden. Är dock inte alltid så lätt att göra i efterhand om toaletten ligger centralt, men ett sätt jag kan tänka mig är att man lägger den synligt i taket längs med väggen och går närmsta väg, sedan klär/bygger man in kanalen i någon form av träkanal eller liknande så det blir snyggt.
Kan tänka mig att träkanalen bygger 15x15cm eller så beroende på design, är ju bara ett 100mm eller 125mm rör som skall gå där i.

Mig veterligen är det tyvärr svårt att mäta luftflödet i ett otätt hus som bygger på självdrag. Men det finns säkert någon svindyr maskin man kan hyra :)

Marcus
Ja, tyvärr har jag väl också insett att det måste bli en kanal från toaletten. Det är inte jättelångt till fasaden (en hall emellan), men det kommer inte att bli så snyggt tror jag...
 
M
Nej dem kanske inte tål fett - men det är väl det man har spisfläkten till? :)
Lite för dåligt insatt i hur fett vandrar, men jag hade nog kört på något sånt i alla fall.

Kort sagt så ja - det gör man väl. Filtret borde du kunna klippa till och trycka dit på något sätt, kondens är ofarligt så länge röret är tätar (ska det alltid vara) och lutar lite nedåt mot ytterväggen. Då rinner den minimala mängd kondens som kan skapas ut.

Kanalen blir ju så snygg som du gör träkanalen. Klä in den men någon kul list som matchar övriga rummet. Vi har hos oss golvlister som är ca 10cm höga. Då hade man nog kunnat göra något som såg likadant ut så hade det nog sett OK ut. Men då har vi vita väggar och vitt tak, det förenklar ju en hel del :)
 
Enda grejen med fettet är att jag funderar på om det är någon brandrisk... Visst ska köksfläkten ta hand om fettet men kolfilter tar inte precis allt och min frånluftskanal sitter precis bredvid.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
osiris skrev:
...Problem:
- Köksfläkt med kolfilter - hur ska vi öka frånluften här? (Byta fläkt?)
- Otäta fönster ger tilluft under varm säsong - vad händer när vi sätter in andraglaset (separata bågar, fästs med pappersremsor)?
- Var hittar vi tilluftsventiler som passar vårt hus (dvs inte vit plast)?
- Hur lösa frånluft i toalett utan yttervägg eller kontakt med murstocken?...
Har inte kommit så långt i min egen forskning kring vår ventilationen än.. men jag vet ju att vi behöver luft både här och i uthusen (både till och från)..

MEN.. tänkte tipsa om dessa.. om du inte kollat in dem än..

http://www.qvesarum.se/sv/gjutjaernsventiler/

Jag är inte heller så förtjust i idén om att ha de klassiska plastiga/blanka.. "gallren" här och var på vårt gamla hus.. men jag gillade looken på dessa.. (kan tänka mig dem både på insidan o utsidan så att säga).

MVH Sandra
 
i äldre hus har väl aldrig friskluft varit nåt problem bara utsuget varit tillräckligt. Skulle murstocken vara lika varm idag som 1893 skulle detta fungerat väl så bra även idag. Nu får detta kompenseras med åtminstone 2 paxfläktar (el likn) som skall gå hela tiden och inte startas via ljusknappen som många har den kopplad och fönster är väl till för att kunna öppnas vid behov? Att sedan friskluft till övervåningar inte fungerar är en annan sak.
 
Jo, fast i vårt hus har det tätats på olika håll - vissa fönster har bytts mot moderna och gamla har fått gummilister, ny ytterdörr, isolering i golv osv. Så jag tror att även tilluften behöver hjälp.
 
M
Hur menar du att friskluft till övervåningar inte fungerar? Har ju beskrivit att jag har pax-fläkt och två inaktiva ugnar på övervåningen. Då bör ju ventilation fungera där så länge det finns tilluft?
 
Det har med termisk stigkraft att göra. På nedervåningen kommer luft in lättare än på övervåningen. Det finns tidigare trådar om detta. För att det ska bli drag i de "inaktiva eldstäderna" fordras det att de och skorstenen har en betydligt högre temperatur än vad de har när de inte eldas. Tar du tex upp en friskluftsventil på nedervåningen minskar undertrycket på övervåningen och följaktligen orkar ingen friskluft in dit. Det är ofta en övertro på att ett hus är tätt för att man isolerat det. Oftast är det tvärtom. I golven där det tidigare varit spån o torv (som i sig varit relativt lufttätt) har man ersatt med mineralull (som absolut inte är lufttät) och med en vindpapp uppviken efter golvbjälkarna vilket blivit en fantastisk effektiv tilluftskanal upp till innergolvet. Du har kanske inte så men det finns massor av luftinsläpp tom i moderna inplastade hus så det är snarare frånluften du bör inrikta dig på. Om du inte tror på detta så lossa lite på en tätningslist på ett fönster på övervåningen och känn om det strömmar in friskluft genom glipan. Gör det det så har du ett mycket unikt tätt hus
 
Skulle det vara mitt hus skulle jag sätta dit gammaldags tätningsliter i fönstren av typ garn/lin. Så var mig veterligen tilluften tänkt att komma. Samt elda så mycket som möjligt i spisen/kaminen. Så får du mycket från luft. Skulle detta inte räcka. Vädra.
 
M
Tack Chris,
Kan du utveckla det lite? Är det för att garn och lin inte är tätt utan släpper igenom "lagom" utan att det blir dragigt?
 
M
Exerg:

Jag ska ta och kika på det du sa om fönstret, för sakens skull.

Hur fungerar det med ventlikanal i murstocken då? som jag fattat det så har även murstockens längd inverkan på hur varm den behöver vara för att dra ut luft. Längre stock = lättare för att dra ut luft.
Dvs, vore det en bättre idé att undersöka om den fortfarande går att använda?
 
webshop.gysinge.nu/products.php?product=T%E4tningslist-5-mm%2C-pris%7B47%7Dmeter

Hoppas länken fungerar. Torde hålla en generation står det i beskrivningen. I min stuga har jag bytt i ett fönster. Övriga fönster är från när min pappa var lika liten som min son är idag. Jag borde byta i resten av fönstren då garnet tappat spänst.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.