Min broder köpte en villa med pool, dock problem sen dag ett.
Har lyckas inte få den ren, vattnet var väldigt grumligt, efter att ha stängt av pumpen till sandfiltret upptäckte fan att det var sand på botten, det var alltså det som cirkulerat runt i poolen och gjort att vattnet såg grumligt ut.
Vi tog och plockade isär sandfiltret och insåg att en syss var trasig, ny dysa beställdes, byttes och ny sand fylldes på igår.

Bakspolade och rensade filtret enl manualen.
Ingen sand sågs i siktglaset på filtret.

Idag dammsögs botten och filtreringen startades.
Dock så följer det med sand ut i poolen ändå enl brorsan.

Vad kan det vara för fel?!
Ska åka dit om några timmar men hoppas på att få något bra svar här innan :)

Fabrikat på sandfiltret är primastarpool och filtret heter popular

Edit:
Vad kan man kräva av mäklare/säljare?
Poolen var inte ren/städad och fungerade vid inflyttningen, enl mäklaren är det inga "dolda fel"
Vems är ansvaret på att det ska fungera?
 
Redigerat:
Du säger ju att poolen fungerade vid inflyttningen. Då är det givetvis husägarens ansvar att det fungerar därefter.

Om det fortsätter att komma ut sand i mängd är fler dysor trasiga.
 
MathiasS skrev:
Du säger ju att poolen fungerade vid inflyttningen. Då är det givetvis husägarens ansvar att det fungerar därefter.

Om det fortsätter att komma ut sand i mängd är fler dysor trasiga.
Nej, det har jag aldrig påstått, om du läser igen står det att poolen inte var ren/städad.

Den går förhoppningsvis nu, kanske var sand kvar i slangen bara när brorsan körde igång den, för nu kommer det ingen sand :)
 
Om din bror inte gillar sand i poolen så kanske han kan prova filterbollar istället.
http://fibalon.se
 
Jimmu skrev:
Nej, det har jag aldrig påstått, om du läser igen står det att poolen inte var ren/städad.

Den går förhoppningsvis nu, kanske var sand kvar i slangen bara när brorsan körde igång den, för nu kommer det ingen sand :)
Bra att det funkar!

Men, jo, det var precis vad du sa:

Poolen var inte ren/städad och fungerade vid inflyttningen, enl mäklaren är det inga "dolda fel"
 
Peter2400 skrev:
Om din bror inte gillar sand i poolen så kanske han kan prova filterbollar istället.
[länk]
Det har jag läst flera som testat med enda resultatet att dom fått filterbollrester i hela maskineriet. Sand funkar.
 
MathiasS skrev:
Bra att det funkar!

Men, jo, det var precis vad du sa:
Jaja :D
Skulle nog ha stått fungerande, men skit samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.