Hej,

Jag har köpt en bostadsrätt, innan jag köpte lägenheten så lät säljaren besiktiga badrummet. Besiktningen visade att en klämring saknas i golvbrunnen i badrummet, och att golvbrunnen skall demonteras enligt golvbrunnstillverkarens beskrivning. Både säljaren och mäklaren sa muntligt att detta skulle åtgärdas innan jag flyttar in. När det var dags att skriva kontrakt och mäklaren var iväg för att faxa papper till banken så sa säljaren att han ej hunnit fixa klämringen men att det bara är att köpa en och sätta dit den, att det tar max 10 minuter. Så jag protesterade inte.

Nu har det visat sig att det inte är så enkelt som säljaren sa och säljaren lägga på luren när jag ringde och bad om hjälp. Han har gjort det klart för både mig och mäklaren att lägenheten inte är hans längre och att han inte har nått med den att göra.

Självklart så anser jag att han har fel.

Jag har kontaktat besiktningsmannen, han trodde att ramen till golvsilen (som måste plockas bort för att man skall komma åt att sätta dit klämringen) satt fast med silikon och att det bara skulle vara att försiktigt skära loss den för att få dit klämringen. Men ramen är fastfogad/kittad eller vad det heter (samma material som i fogarna mellan klinkerplattorna). Dessutom vill inte jag riskera att bryta fuktspärren på något sätt genom att göra någonting.

Mäklarna säger att dom inte kan hjälpa mig på något sätt.

Vad har jag för rättigheter och hur skall jag gå vidare med detta?
 
Tja, som du skriver har du bara ett muntligt löfte, så vill säljaren inte stå för det längre är det inte mycket att göra om inte mäklaren kan intyga löftet.
 
Intressant att besiktningsmannen trodde att ramen satt med silikon. Det hade nämligen varit ett felaktigt utförande som han i så fall borde anmärkt på, den får inte sitta med silikon.

Rent juridiskt så är det nog som Erikl skriver, kan du inte bevisa löftet så är du rökt. Det är tom, så att du har ju lovat att fixa det själv, när säljaren inte gjorde det. Att du sedna blivit missledd ang hur lätt det är är en annan sak.

Har föreningenrent formellt beviljat dig medlemskap i föreningen ännu?

Om du vill hälla lite grus i maskineriet, och kanske tvinga säljare och mäklare till aktion, så kan du till föreningen hävda att affären är inte klar, säljaren har inte levererat det han skall (dvs monterad klämring). Föreningen skall i så fall inte bevilja medlemskap för dig.

Och affären går i det läget inte tillbaka, den har aldrig ägt rum, allt måste backas. Detta alltså om du inte redan beviljats medlemsskap.

Om det sedan är ett bra sätt att agera, dvs vad blir den slutliga konsekvensen, vågar jag inte ha en klar uppfattning om.
 
ErikL skrev:
Tja, som du skriver har du bara ett muntligt löfte, så vill säljaren inte stå för det längre är det inte mycket att göra om inte mäklaren kan intyga löftet.
Jag skall försöka få tag i mäklaren imorgon, hon bör ju kunna intyga löftet eftersom hon själv sa att det skulle åtgärdas, vilken i sin tur innebär att säljaren sagt till henne att detta skulle åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.