Håller på att riva inför en köksrenovering och stötte precis på ett problem som jag inte riktigt tänkt på...

Vi har idag en fläkt med kryddhylla ovanpå, som då täcker väggen och fläktröret bakom. Planen för det nya köket är en modernare vägghängd köksfläkt (typ: http://thermex.se/upload/Products-dev/central cardiff/Pictures/1-Cardiff-vh.png). Problemet är följande (se även bilden nedan...):

Röret till fläkten nu (150 mm i diameter) sitter inte riktigt centrerat sett till där vi vill att den nya fläkten skall hänga (där den röda pennan ligger är den tänkta linjen för den nya fläktens centrum). Går detta att lösa på något bra sätt?

Problem nummer två är det mindre röret, som är ventilation för ett gammalt torkskåp på andra sidan väggen (som ej används för närvarande).

Två metallventilationsrör ovanpå en gammal fläktkåpa med en röd penna som markerar ny position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inga bra idéer för hur detta ska gå att lösa så jag tar tacksamt emot alla tips och idéer :x

Edit: Kan tillägga att vi ska sänka taket med ca 5-6 cm också. (Ett nytt tak, typ Huntonit, som skall sättas på det befintliga. Det som sitter där skall ej rivas alltså)
 
Har du tillgång till utrymmet ovan?

Ev kan man ju isåfall borra ett nytt hål i taket för 150-mm röret och samtidigt passa på att ta bort/plugga röret från torkskåpet.
 
Anders243 skrev:
Har du tillgång till utrymmet ovan?

Ev kan man ju isåfall borra ett nytt hål i taket för 150-mm röret och samtidigt passa på att ta bort/plugga röret från torkskåpet.
Möjligt att jag kan komma åt det ovanifrån genom krypvinden. Jag vet inte hur röret sitter fast uppåt, men går det bara att röra lite i sidled så kanske man kan kapa det längre upp och koppla på en flexslang istället? (Har ingen aning hur man normalt gör med ventilation nuförtiden) Och för det lilla röret så vet vi inte idag ifall vi kommer att koppla in ett nytt torkskåp nångång framöver, men det vore skönt att ha kvar det om det går... Antar att enda lösningen isåfall är att bygga en utskjutande "låda" längst upp mot taket och på så vis dölja det, men då blir det ju tyvärr synligt eftersom väggen inte är plan. :(

Såhär är det tänkt att se ut:

Ritning av ett kök med måttangivelser inklusive skåp, fläkt, spis och diskho i profil och planvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Bäst resultat (vilket man ska eftersträva i ett hus där man förhoppningsvis ska bo länge) får ni om ni lyckas komma åt rören ovanifrån och på så sätt centrera spisfläktsröret, samt flytta röret till torkskåpet till taket i det utrymme där skåpet står
 
Emil_K skrev:
Bäst resultat (vilket man ska eftersträva i ett hus där man förhoppningsvis ska bo länge) får ni om ni lyckas komma åt rören ovanifrån och på så sätt centrera spisfläktsröret, samt flytta röret till torkskåpet till taket i det utrymme där skåpet står
Jo, jag tror att jag kan krypa ovanför röret via krypvinden. Ska ta mig ut där imorgon och se hur det ser ut, förhoppningsvis inga problem att flytta röret ~20 cm och på så vis få de i rätt läge. Måste ändå kapa det och koppla på ett flexrör sen så det bör funka! Det lilla röret tror jag att jag kapar och pluggar så får jag ta det problemet om det nångång blir aktuellt att koppla in ett nytt torkskåp där (vilket jag inte tror)...
 
E
Beroende på vad det är för utrymme torkskåpet står i kanske man bör ha frånluft i det rummet ändå, om det t.ex är en tvättstuga
 
  • Gilla
FreddanKba
  • Laddar…
Ja jag får nog sova på saken och se ifall jag kommer på något :)

Tvättstugan på andra sidan väggen ligger "utanför" huset och därför kan jag ej leda om röret genom taket eftersom taket i tvättstugan är garagetaket...
 
Har varit ute i krypvinden och kollat idag och det större röret (150mm) till köksfläkten ska nog gå att kapa och koppla på en flexibel köksfläktslang och på så vis komma i rätt läge för placeringen av den nya köksfläkten.
Hur brukar dessa rör se ut? Är det något i röret, eller är det ett vanligt rör som går att kapa utan problem?

Vad gäller det mindre röret (100mm) så var det lite bökigare att komma åt, möjligen kan jag gräva runt lite mer i isoleringen runtom, men jag vet ännu inte var jag ska göra av det. Får nog avvakta tills jag rivit väggen bakom och kan se ifall det är möjligt att dra ner röret eller ett flexibelt rör i väggen (som är ca 17 cm tjock).
 
Har frågat runt lite nu och kommit fram till en möjlig lösning. Skriver här ifall någon är intresserad :)

Kapa befintligt spirorör en bit upp, uppe vid krypvinden, skarva på ett flexibel imkanalsrör med hjälp av en 150mm > 160mm övergång. Dra ner flexröret där jag vill ha det, och slutligen brandisolera hela vägen med 30mm nätmatta.
 
Du måste tänka på brandskyddskraven också. Där röret går igenom bjälklaget (och egentligen även uppe på vinden) så skall röret ha brandskyddsisolering, som oftast består av 30mm mineralullsmatta som nätas fast runt röret. De flexibla "fläktslangarna" är inte godkända för dold förläggning, dvs. slangen får bara användas inom själva köket. Kravet är att en brand på spisen skall inte kunna sprida sig utanför köket via ventilationen.

Det skall kunna brinna inne i kanalen i 15 minuter utan att någon annan byggnadsdel börjar brinna. Kravet är längre tid inom vissa områden, man räknar med att brandkåren skall hinna fram och släcka inom den tiden.

Det finns flexibla metallrör också, även dessa är i många fall inte godkända för imkanal, men då mest för att de inte tål de rätt bryska rensningsverktyg som sotaren kan använda.

De enklare slangarna får använda inom själva köksrummet, under tak osv. Ur brandskyddskäl så gör det inget om elden tränger ut genom slangen inne i ett köksskåp, köket är ju då redan en brandplats.
 
  • Gilla
FreddanKba
  • Laddar…
hempularen skrev:
Du måste tänka på brandskyddskraven också. Där röret går igenom bjälklaget (och egentligen även uppe på vinden) så skall röret ha brandskyddsisolering, som oftast består av 30mm mineralullsmatta som nätas fast runt röret. De flexibla "fläktslangarna" är inte godkända för dold förläggning, dvs. slangen får bara användas inom själva köket. Kravet är att en brand på spisen skall inte kunna sprida sig utanför köket via ventilationen.

Det skall kunna brinna inne i kanalen i 15 minuter utan att någon annan byggnadsdel börjar brinna. Kravet är längre tid inom vissa områden, man räknar med att brandkåren skall hinna fram och släcka inom den tiden.

Det finns flexibla metallrör också, även dessa är i många fall inte godkända för imkanal, men då mest för att de inte tål de rätt bryska rensningsverktyg som sotaren kan använda.

De enklare slangarna får använda inom själva köksrummet, under tak osv. Ur brandskyddskäl så gör det inget om elden tränger ut genom slangen inne i ett köksskåp, köket är ju då redan en brandplats.
Jo med "nätmatta" så menade jag en för brandskyddsisolering, typ: https://www.soliduct.se/natmatta-30mm-3m-brandsaker/p-1660.htm

Jag mailade företaget som säljer dessa och fick svar att följande flexibla stålrör skulle vara OK för bruk som imkanal: https://www.soliduct.se/fe-160-2m/p-1337.htm

Vad jag kunnat se så är nuvarande imkanal INTE brandskyddsisolerad i genomföringen genom mellanbjälklaget. Möjligen att den är det vidare upp i taket, men jag ser det blottade spiroröret hela vägen genom isoleringen ner till köket vilket man ser i bilden i första inlägget. Gällde inte dessa krav på 70-talet (då huset byggdes)? Ska undersökas närmre iaf.
 
Jag läser slarvigt ibland, sorry.
 
  • Gilla
FreddanKba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.