Hallå. Min första post på detta forum ;)

Har problem med mitt Rexoventsystem. Systemet är kopplat till köksfläkten. När jag sätter på köksfläkten eller lampan till denna går säkringen direkt. Då köksfläkten är relativt ny tror jag att problemet är ett annat. Fläktsystemet är sen 1980.

Nu ser jag att det finns en del information om detta problem på detta forum. Har inte läst allt ännu.

Det jag funderar på är att testa de 2 motorerna. Jag har kopplat bort dessa och funderar på vilka kablar jag kan koppla upp. Det är 1 svart, 1 brun, 1 blå och sen är det jorden. Hur kan jag koppla för att utesluta att motorerna är sönder. Hittar ingen "säkring" på motorerna.

Övrig info:
Det finns en del frost inne i ventilationsboxen (kan jag värma upp boxen med kupevärmare.... kanske (?)
Säkringen till värmelementet (inne i boxen) verkar ha löst ut. Jag tryckte in den igen. DETTA ÄR KANSKE DET ENDA PROBLEMET!

Fråga No. 1 är alltså. Hur kan jag testa dessa motorer; vilka kablar skall användas

Närbild på frilagda kablar i en ventilationsfläkt: en svart, en brun, en blå och en jordad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen ventilationsbox med synliga kablar och komponenter, frostbildning och återställd säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt från Fläkt Woods i ett dammigt utrymme omgivet av isoleringsmaterial och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör en chansning på den här tråden..
Vi har samma fläkt och har inte bott i huset så länge, så frågorna är fler än svaren. Hur ser man om säkringen på systemet löst ut?
Hoppas era problem löste sig, såhär två år senare 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.