Såg igår att på ena sidan huset så lyste inte utebelysningen och felsökte då detta lite.
Fann då att det bara var ca 40 VAC i ena armaturen.

I vår central sitter ett tidur för utebelysningen som på kanal 1 styr reläet närmst tiduret (se bilden). I detta relä sitter tre olika grupper av utebelysning.

Det är kopplat som så att det sitter en PSA som är kopplad med nolla ut till två armaturer och fasen in till plint 5 på reläet. Plint 4 matar sedan tändtråd till armaturerna.

Mäter jag mellan nollan på PSA till plint 5 (ingången) på reläet så har jag 230 VAC, allt ok.

Men på plint 4 (utgången) är det lite varierande värde mellan 30-50 VAC.

Kopplade ur tändtråden ur plint 4 och isolerade den med en wago klämma, men mätvärdena är samma som innan.

Detta måste väl bero på ett fel i reläet?

Isåfall kontaktar jag en elektriker som får byta det, men tänkte det var bra med lite input härifrån först.
 
  • Elcentral med ett tidur och flera reläer, kablar anslutna till plintar, inomhusbelysningskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du mäter nog mellan fel om du menar kontaktorn till höger om uret. 1 sluter mot 2, 3 mot 4 och 5 mot 6.
 
J Johan456 skrev:
Du mäter nog mellan fel om du menar kontaktorn till höger om uret. 1 sluter mot 2, 3 mot 4 och 5 mot 6.
Ursäkta felet i texten… Självklart är det plint 6 jag menar i texten ovan och den jag mätt på.
 
Så du har full spänning på 5 men inget på 6 när kontaktorn är dragen? Hur är det med övriga kontakter, sluter de som de ska? Jag har aldrig stött på att en kontakt gått sönder på det viset utan då har det varit spolen som gått sönder, få sluter ingen kontakt på kontaktorn.
 
J Johan456 skrev:
Så du har full spänning på 5 men inget på 6 när kontaktorn är dragen? Hur är det med övriga kontakter, sluter de som de ska? Jag har aldrig stött på att en kontakt gått sönder på det viset utan då har det varit spolen som gått sönder, få sluter ingen kontakt på kontaktorn.
Ja det är det som är så underligt. Dom andra sluter som dom skall.
 
Jag vet inte hur konstruktionen hos kontaktorn ser ut men det kan också bero på dåliga anslutningar. Då får du byta vilket du redan vet såklart. Samma kontaktor finns i 4-poligt utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.