Hej!
Jag och min pojkvän har nyligen flyttat in i en ny lägenhet där vi ska sätta upp några hyllplan i vårt vardagsrum. Vi köpte även en regeldetektor på Clas Ohlsson (Stanley stud finder S100) för att vara på säkra sidan. Men när vi sökte efter reglar i väggen så varnar den för elektricitet/metall i hela väggen, ja HELA väggen. Vi har provat den på andra väggar och den regerar normalt. Detta kan ju inte stämma, eller?
Vi ringde Clas Ohlsson´s kundtjänst som sa att det eventuellt kan hönsnät i väggen, vilket man förr i tiden ibland använde när man byggde väggar. (Huset vi bor i har byggår 1910.) Eller kan den reagera på grannens badrum/kök?

Hur ska vi nu göra? Vågar vi börja borra i väggen trots varningen från regeldetektorn?

Tack på förhand för alla råd!
 
Vad är det för vägg? Det kan vara så att ni helt enkelt inte har reglar i väggen, utan exempelvis som i många av mina väggar (hus byggt 1907): puts armerad med nät och sen stående plank. Kan också vara en tegelvägg, vilket jag har mot grannen exempelvis.

Hur låter det när ni knackar på väggen? Känns den helt stum eller låter det lite ihåligt?
 
Det är 4,5 cm av puts, och sedan tar det "stopp", längre in är så vet vi inte. När vi knackar på väggen låter den lite ihålig (men inte helt tom).
Aha, så du har en sån vägg, hur förstod du att väggen var konstruerad så?
Vet du om regeldetektorer kan reagera på tegel på samma sätt som den reagerar på metall?
 
BirgitS
Ta det som en anledning till att prata med grannar och styrelsen (om det gäller en BRF) och fråga dem om de vet något om hur man bäst sätter upp saker på väggarna. Alltid bra att bli lite bekant med dem.
 
Vi har pratat en granne som sitter i styrelsen och som bott i huset i 40 år, han om någon borde veta sådant, men han visste inte heller. Däremot så sa han att han har hönsnät i en av hans väggar, men bara en liten del av väggen.
 
Jag har en liknande regeldetektor, också från Classe. Den ligger numera mest och samlar damm - jag har övergått till att knacka och om man är osäker provborra med ett litet borr och se på borrspånet vad väggen består av.
 
Nu har vi borrat! Det gick fint :) Det var först gips, sedan spånskiva, därefter något svart mojs och sedan massivt trä. Ingen elektriska stolen för vår del, phu... Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter bra, den väggen kan ni sätta upp nästan vad som helst på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.