Hej, har sett att detta diskuterats innan men jag känner inte att det kommer fram till någon riktig slutsats. Håller på att renovera badrummet. Ska montera golvbrunn med monteringsplatta då jag har träbjälklag. Först köpte jag Purus och insåg efteråt att enligt instruktionerna ska purusplattan inte spacklas över utan den ska ligga kant i kant med flytspacklet. Ringde Purus då jag tycker att det verkar som en knepig konstruktion och de tyckte att jag helt enkelt skulle göra enligt instruktionen och höja plattan över golvspånet med tillhörande 13mm distans och flytspackla fram till plattans kant. Alternativet är väl att montera plattan i nivå med spånet och spackla sista fallet mot noll ovanpå plattan med byggspackel?

http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabas-golvbrunnar/

Ringde därefter Kiilto då jag köpt deras flytspackel och han tyckte det lät fel att skarva på det viset, speciellt som i mitt fall om man ska lägga plastmatta. Han trodde absolut att skarven mellan spackel och platta kommer synas på mattan med tiden.

Då såg jag att Jafo har löst detta genom att använda en distansring i deras monteringsplatta som lyfter brunnen 12mm över plattan vilket verkar bra. Åkte iväg och köpte Jafos prylar istället. Men när jag kom hem såg jag att Jafos klämring ligger synlig runtom brunnsgallret vilken inte är speciellt snyggt då vi ska ha mörkt golv. Klämringen finns i färgerna vitt och grått. Purus klämring sitter ju dold nere i brunnen, bara gallret som syns. Tror det kommer se knepigt ut med mörkt golv, grå klämring och till sist rostfritt brunnsgaller. Enligt vissa här på forumet löser man detta genom att montera purusplattan i höjd med golvspån och montera en 13mm förhöjning som man flytspacklar mot. Men är inte förhöjningsring ett nödvändigt ont och bör undvikas om man inte måste?

Mycket text...men hur har ni andra löst det hela? Är det någon har kört med Purusplattan "naken" under plastmatta? Finns det andra fabrikat som löst detta bättre? Det bästa enligt mig vore väl om man kunde köra Purus brunn i Jafos monteringsplatta, men det är väl emot branschstandard och funkar inte måttmässigt med distansringen. För att klargöra ska jag köra 22mm golvspån och flytspackla in elektrisk golvvärme.
 
Redigerat:
Hittade golvbrunnar från Blücher som är justerbara i höjd över montageplattan. Men tyvärr görs de bara i rostfritt och kostar runt 2000:-, lite för dyrt kanske...
 
Någon?
 
Jag har använt jafå brunn där det har varit klinkers och då ska man ha den räfflade delen av plastplattan uppåt(så det kommer flytspackel i räfflorna) förhöjningsring ska man bara använda i nödfall och istället använda sig av distanser som lyfter upp brunnen. ( jafo flyt, tror jag dom heter) att flyta mot kanten av plattan låter inte så klokt enligt mig.

Iom att du ska ha elvärme så tycker jag att du kan köra samma metod som om det hade varit klinkers. Alltså platta åt rätt håll, distanser till brunnen(13 mm) och flytspackla upp till ovankant brunn.
 
är Jafos platta som man kan vända.
möjligen att det kan synas en svag rand mellan plattan och spacklet men jag tror inte det är nått problem för isåfall borde purus ha ändrat sin konstruktion...
alternativet är ju att sätta plattan jämns med spånet och sätta i en 13mm förhöjning

Man kommer ju alltid att få en skarv mellan plast och spackel oavsett om du använder purus eller jafo
 
Kanske var otydlig med det var ju i princip vad jag menade nino. Platta i samma höjd som spån. Distans 13 mm för brunn.
 
Vi har plastmatta på träbjälklag och golvspån.

Har lagt extra golvspån förutom i duschhörnan , kaross monteringsplatta med hålighrterna uppåt och sen spacklat lokalt fall.
 
Jag kör på Jafos system med distansringen (jafo flyt) och synlig klämring, finns grå ring att köpa. Det blir kanske inte lika snyggt som Purus där klämringen ligger dold men det känns mer genomtänkt och jag slipper oroa mig att skarven mellan spackel och platta kommer synas eller att montera förhöjningsring. Ska lägga golvspån samt flytspackla nästa vecka. Du har säkert rätt Nino att skarven kommer inte kommer synas. Det konstiga är bara att jag varit i kontakt med en tillverkare av spackel, två olika mattläggare samt besiktningsmannen från mitt försäkringsbolag och alla ställer sig aning frågande till Purus lösning med att flyta fram till plattkanten. På Jafo blir ju iaf. skarven vid brunnsflänsen rund och hamnar tätt intill brunnen.

Är det bättre att ha skruvad (Jafo) eller fjäderbelastad (Purus) klämring?
 
Klokt val! Klämringen har tyvärr ingen koll på vilken som är bäst.
 
  • Gilla
Norra
  • Laddar…
nu är ju inte monteringsplattan nått direkt nytt påhitt... 6-8år har den väl funnits skulle jag tro, iaf till Purus så vore det ett problem så hade nog Purus gjort nått åt det.
 
  • Gilla
Norra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.