Nu körde jag fast rejält när jag skulle mäta ut vart 110mm avlops röret till wc skulle gå genom golvet.

Det ser ut som om röret kommer att krocka med ena golvbjälken.. om inte annat så hänger det nog på millimetrar. Kan man gå ner i dim? till kanske 90 rör?
 
nja kör på 110
det är ju ingen mm precision på utsättning av avloppsrör, min 40mm från kant på 110 röret till väggen för att få dit manschett
 
Jo jag förstår hur du tänker.. men va inte riktigt mm jag mena.. mest att det blir omöjligt med 110 rör.. får göra en ny badrums planering. WC kan inte stå där jag vill.. det var ingen kul och märka detta så sent in på bygget
 
Krilleman
Inget bra att gå ner till 90. Gör allt för att få ner 110 i golvet! Lättare nu än sen!


Finns det någon WC som är godkänd för 90 rör?!???? Jag är tveksam...
 
Hur breda är golvbjälkarna ifråga? Går det kanske att hacka ur någon centimeter av tjockleken?
 
b8q skrev:
Hur breda är golvbjälkarna ifråga? Går det kanske att hacka ur någon centimeter av tjockleken?
45x195 reglar är det.. hade det vart sån mellan bit så hade jag kapat. men denna är en av dom bärande som går från hus centrum och ut:S
 
Har gjort en liten räkning om den verkligen passar in

från vägg regeln mätt: första 2,25cm är en golvregel och nästa är på 20cm.
sätter man dit 110cm avlopps rör närmast den regeln som är på 20cm så blir CC på avloppsrör
14,5cm från väggregel.

på detta vägg regel mått tillkommer 13mm plywood, 12,5mm humidboard, tätskikt 1mm, kakel och fog 10mm = 13+12,5+1+10=36,5mm

145mm "cc avlopps rör" - 36,5mm = 108,5mm

På toalettens produktblad "westerbergs Ocean floor" står det
Avstånd mellan bakkant och centrum utloppsrör : 100mm

108,5mm - dessa 100mm = 8,5mm

Fast då vände jag toaletten upp och ner och mätte utvändig mått på utlopsrör. Detta var 100mm

Kan man då flexa detta 100mm utlopps rör i dessa 110mm avloppsrör och vinna ca 10mm till?
För då vill ju mellan rummet bli 18,5mm :) Det blir tajt men det går... får väl ha vatten anslutningen rätt bakom i värsta fall.

Vad tror ni. Annars köper jag nog en väggmonterad fort som bara den...
 
P
Måste du ha en golvstående stol? Du har inte funderat på en vägghängd och därmed kan du ju placera avloppsröret hur du vill och dra ett rör på snedden
 
Vill ha ett golvstående.. har vägghängd idag.. Men den tar just en plats bak väggen som jag behöver ha till den nya köks lösningen.. Men jo visst tankarna finns..

Men just denna westerbergs Ocean floor. Har ju en design som t.ex Hafa Kioto och gustavsberg artic.. dessa ska väl vara sjukt nära väggen??
 
krilleman_215 skrev:
Med denna "tjänar" du 30mm till...
[länk]
där hade vi nått :) men undra om den får plats inne i toalett konstruktion.. ska jag ta lite bilder på det? så ni får se
 
Krilleman
Men glöm inte att den bara passar till muff! Därav edit!

Själva plastlocket eller huven som sitter på anslutningen behöver du inte använda, antar att du har dolt vattenlås?!
 
krilleman_215 skrev:
Men glöm inte att den bara passar till muff! Därav edit!

Själva plastlocket eller huven som sitter på anslutningen behöver du inte använda, antar att du har dolt vattenlås?!
Muff?? Jepp jag har dold vattenlås
 
Krilleman
Vanlig 110 muff-ända ska den tryckas ner i!
 
krilleman_215 skrev:
Vanlig 110 muff-ända ska den tryckas ner i!
ok.. ja röret är inte dragen än så det finns ju möjlighet och välja muff eller slät rör där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.