Har fått lite bekymmer med pryttlarna

Vaknade en morgon av att det small som satan 3 gånger, gick ner och känner att det
luktar brandrök. Lite smått panikslagen springer jag ner till pannan och kikar,
Höger nedre sotlucka står öppen, öppnar övre luckan (vedinkast) och kikar in, ser då
att det står som en svetslåga in mot skorstenen. Försöker slå av brännaren på
kontrollpanelen utan resultat. rycker då ut alla sladdar och öppnar luckan den sitter
i, hela brännröret är proppfullt med pellets och hela slangen också. Fläkten går på
för fullt och tändelementet och glödrött...

Nått har gått lite snett, har rengjort och kollat allt vad jag kan extremt noggrant efter det och den funkar för tillfället som den ska, dock inget jag litar på så nu slår jag av den när
jag åker hemifrån tills jag vet vad det var, felkoden på enheten var samma som när man
får slut på pellets.

Dagen efter att detta hände så märkte jag även att pannan läckte vatten
Kikade under och där var en liten metallflärp under ett ovalt hål, såg ut som nån typ
av avrinning? den stack det ut lite isolering ur och det droppade stadigt ut detta hål.
Inte jättemkt med lite grann.. Efter 2 dagar nu så är hålet torrt igen??

Nån som har koll på Brännare eller på pannan om vad som kan ha hänt?

Har inte kunnat få ut nån och kika på det pga semester hos alla....

Mvh Niklas
 
H
Farligt om matarslangen var full med pellets. Har elektroniken blivit trasig så den matat alldeles för mycket pellets?
 
Ja det är inte jättebra, vet inte iom att allt funkar precis som det ska efter rengöring..

Har ett annat lite dilemma med pannan också kom jag på nu, har vridit ner reglaget som avgör hur
varmt vatten det ska gå ut till elementen till 0, men jag har ändå ca 25-30 grader ut på elementen?
Hur kan det vara så?
 
Är det så att inte brännaren startar efter första startdosen pytsar den in en ny,mindre dos igen och tänder det inte då pytsar den in en dos till och skulle den tända då är risken stor för att det blir som hos dig. Oftast beror det på att skorstensdraget är helkasst när utetemperaturen höjs och om pelletsen inte är perfekt torr bildas för mycket rökgas i pannan innan det tänder. Har man inte tonåringar i familjen lönar det sig istället med en mindre välisolerad elberedare istället för att elda pellets när huset inte kräver nån värme.
 
Du får göra som mig och köpa en vvb och koppla i serie efter pannan så slipper du elda på sommaren och du får extra varmvvatten på vintern för att fylla badkaret och liknande.
Annars finns det en renodlat pelletsforum med mycket kunskap på http://www.pellets.info/ om du inte får svar här.
 
Att du har temp på radiatorvattnet är väl för att inomhusluften är 25-30..
 
Vad är fabrikat samt modellbeteckning, många blanda ihop KMP och PellX, Ha den en inbyggt styrbox, inbyggt i brännare eller är den separat?
 
Smart tänkt danne031! :)

Papsen : Den har separat styrbox, sitter just nu monterad på sidan av pannan.
 
Då bör det vara en Pellx, för din info. När du slår av brännaren med strömbrytaren på panelen så fortsätter fläkten gå en stund för att lågan ska få brinna ut ;)
Det låter ju som något gått väldigt knas fast har du tur kanske det bara var ett glapp någonstans i elektroniken, hoppas det fortsätter gå smärtfritt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.