Info:
Pelletsbrännare: Infraheat 2000
Panna: Åbäke från 1963 (gammal oljepanna)
Hus: 90 boyta + 90 källare. Tegel, byggt 1963.

Fick nyckeln på måndag. På kvällen började jag tycka att det var kallt, gick ner och kollade tempen på pannan och den var på 30-35. Brännare + skruv gick konstant. Lät det gå ett par timmar med pannan kom ej upp i temp.

Stänger jag av cirkulationen tar det kanske 5-6 timmar för pannan att komma upp i temp. (termostat brännare satt på 75, värme på pannan blev ca 65) - sätter jag på cirkulationen igen sjunker värmen direkt till ca 40 och stiger ej.

Gjorde rent pannan + brännare i går efter jobbet. Tände, lät cirkulationen vara på men stängde av elementen på övervåningen. Tanken var att låta pannan komma upp i temp för att sedan gå och smyghöja elementen så att pannan skulle kunna klara av "chocken".

Vaknade i morse och det var givetvis svinkallt i hela lägenheten. Gick ner och kollade pannan och den stod på 50 grader. Har gått konstant hela natten.

Jag har testat att för hand hälla i pellets i brännaren då jag tyckte att skruven doserar lite klent (har ej mätt/vägt med det tar nog 2-3 minuter att fylla en näve) och då höjs tempen på pannan ca 5 grader ganska omgående. Kan jag ta det som ett tecken på att det är doseringen som är problemet? Vad kan det annars vara?

All hjälp, tips och idéer uppskattas. Jag har inte råd/utrymme att investera i ett nytt system just nu. Vad kan det vara för fel? Ifall ni behöver någon ytterligare information så säg till så ska jag göra mitt bästa för att kolla upp det/svara.

Mvh
Tobbe
 
Den som torde vara expert på ditt värmesystem är den du köpte huset av. Har du fått en genomgång?
 
Ja. Han säger att det tar tid. Nämnde något om att det hade tagit 3 dagar för pannan att komma upp i temp med cirkulationen på, men när jag bara lät cirkulationen vara på så sjunk tempen bara.
 
Han snackar skit.
Är det ett stort hyreshus?
Får brännaren bränsle? Vill man ha ut effekt måste man stoppa in energi.
Går fläkten i brännaren?
Vad står panntermostaten på?
 
Jag misstänker att brännaren inte får tillräckligt med bränsle.

Stort hyreshus: nej (läs första inlägget)
Fläkten i brännaren går.
Panntermostat: vet ej - inställt på 80 grader på brännaren. Diffar ca 10 grader till pannan. Dvs, 75 på bränntermostat = 65 på pannan.

Så här mycket pellets matade skruven ut på ca 70 sekunder:
pellets.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollade för 40 minuter sedan. Temp på pannan var 50 grader och termostat på brännaren satt till 80, dvs den ska gå upp minst 20 grader till.

När jag häller i ett par nävar pellets i brännaren manuellt så ser jag en nästan omedelbar temperaturökning.
 
Oj, jag är ingen xpert men det där är på tok för lite för så lång tids matning. Kolla så inte skruven är igensatt med massa "bös". Du har ju egentligen redan upptäckt orsaken, men du vill bara kanske få en bekräftelse på det?!

Edit: kom att tänka på en sak. Det pratas om att man vill helst inte att brännaren tänder särskilt ofta, pga förbrukningen av tändelement. Kan tidigare ägare har ställt ner matning så pass för att låta brännaren jobba konstant med minimalt med tändningar? Fast att ha det kallt hemma är ju inte värt för att slippa köpa tändelement.
 
Redigerat:
Jag hoppas på att jag kommit på orsaken. Vill som du säger ha bekräftelse och kanske lite allmäna "tänk på att"-råd, då jag är helt grön på hela hus-grejen.

Brännaren är inte självtändande utan jag får hälla i ett par deciliter pellets indränkt i tändvätska och tända på manuellt.

Nu är det nog bara några timmar tills pelletsbehållaren är tom och då tänkte jag plocka i sär och kika lite.
 
Jaha, visste inte ens att det fanns sådana lösningar. :) Vad besvärligt är min spontana tanke. Men då vill man kanske att den står och puttrar ganska länge för att hålla jämn värme. Annars får du väl gå och tända flera gånger om dagen?
 
Jamendu!
Då är det väl en brännare med underhållsfyr, den går på lågfart medan pannan håller tillräcklig temperatur.
När sedan tempen sjunker skall brännaren gå över till "fullt-ös-läge".
Den har inte fått nåt tuppjuck och fastnat i "underhållsfyrläget"? Men, nä, då borde inte fläkten gå heller.
Firman som tillverkar den finns ju i Ulricehamn, ring dom. 0321-153 10.
 
Du har inte sommar o vinter läge på pelletsbrännaren,.. vissa har du ju det på,.
 
Nej, det finns inga sådana lägen på brännaren vad jag kan se.

Här finns lite info om brännaren:
http://www.biomatec.se/biomatec_v4/default.asp?sida=Vanliga%20frågor&tabell=tblmall1
http://www.biomatec.se/biomatec_v4/default.asp?sida=Pelletsbrännare&tabell=tblmall1

Brännaren är på 1-14 kw och kan tydligen "värma hus upp till 400 m²" så det borde ju fungera på mina 180 m²...

Förhoppningsvis så är det att brännaren får för lite pellets, något som borde vara ganska enkelt och billigt att ordna.
 
Verkar som att det har löst sig. Gjorde rent skruven i går och upptäckte att det var väldigt mycket damm i den samt att själva behållaren hade flyttats så att skruven åkt ur ca 10cm så det var inte så konstigt att den matade på dåligt.

Så här såg det ut när jag kollade:
pellets 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter det gick den upp i temp och (peppar peppar) verkar hålla sig där. Kunde ta en dusch i går för första gången den här veckan. :)

Tack för all hjälp och tack till moderator som bytte rubrik till en bättre.
 
Härligt! Skönt att det verkar löst sig.

Jag misstänkte att det kunde vara så att det slarvats med att göra rent röret. Det samlas tokfort en massa spån där. Pelletsen faller ju lätt sönder. Berätta om det hållit i sig.
 
Ja, får verkligen hoppas på att det är fixat nu.

Nu när jag (förhoppnignsvis) kan få upp temepen i pannan - vad bör jag ställa den på?
 
Jag har min på 80°C, det brukar finnas överhettningsskydd i pannorna som bryter bort allt vid 90°C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.