Hejsan!

Har nyligen köpt ett hus från 20-talet med uppvärmning av pellets med en CTC 1100 Family från 1996 med en brännare från Torsbyugnen.

Problemet vi har är att vi tycker att det går för mycket pellets ca. 3 säckar per dygn. Just nu kör vi styrboxen och fläkten på läge 3. Vi har en manuell shunt som också står på 3.
Vi har ca. 19,5 grader inne och ca. -1 ute. Enligt tidigare ägare så låg deras förbrukning på max 2,5 säckar ifall det va -10 ute. Huset i sig känns inte speciellt dragit och vi har ca. 30 cm isolering på vinden.

- Har haft lite strul sedan inflytten bl.a ett väldigt lågt vatten tryck i systemet 0,3 bar som berodde på att expansionskärlet va kasst. Rök gas tempen är ca 200 grader.

- Problemet tycker jag är att brännaren arbetar hela tiden. Den kastar i pellets och bränner i ca. 2 minuter och kastar sedan direkt in ny pellets. Den går aldrig ner i viloläge. Så här håller den på hela tiden dygnet runt.

- Panntemperaturen är 72 grader och jag lyckas inte få upp den mer. Tycker att den borde ligga på mellan 75-80 grader.

Som jag förstår det så arbetar CTC 1100 med ett temperaturspann på ca. 7-8 grader men min panna håller konstant samma temperatur. Den slutar som sagt aldrig bränna.

Enligt tidigare ägare skall termostaten stå på "min" men då får jag inte upp temperaturen till mer än 64 grader. Detta känns på tok för lågt. risk för leginella. och den arbetar konstant då också. Hur bör termostaten stå???? och hur får jag upp temperaturen på pannan. Har den nu ställd på rekomenderat men det är enligt om man kör med olja.

Håller på att bli gråhårig av detta, någon som har en idé på vad som kan vara fel.
Någon som har erfarenheter tips och ideér.
 
Är pannan nysotad? Verkningsgraden sjunker mycket med lite sot i rökvägarna..

Jag kan inte så mycket om Pelletsbrännare men rökgastemp på 200grader låter ganska mycket..
 
Hej, jag sotar ur pannan noggrant i gång i veckan, 200 grader är nere vid pannan, uppe i skorstenen 1 meter ner är det ca. 70-80 grader.
 
Rökgastempen är lite hög för den effekten (omkring 9 kW). Troligen har någon plockat ur turbulatorer ur pannans tuber och så blir verkningsgraden låg. Ligger det inga lösa spiraler någonstans att stoppa i.
Du kan ju prova att ställa upp både matning och fläkt till läge 4 (omkring 12 kW) så jobbar pannan vid mer normal effekt. pannan ska eldas någonstans mellan 75 och 85 grader (ställs in med pannans oljetermostat.
Finns det dragbegränsare i pannans rökrör? Om inte det så finns det inga möjligheter att få till någon bra förbränning.
Kolla på pellets.info så finns det allt möjligt skrivet om pannor och inställningar.
 
Precis 9 kW så orkar den inte komma upp i temp men 12 kW är lagom för den (CTC)oljepannan.Ok det blir högre r-gastemp Men som nämnst tidigare!..
så stoppa i turbisarna" Det borde funka!! MEN checka av fallröret så det inte blir för varmt =för stort mottryck...
 
Hej
Har själv samma panna ctc 1100 fast med janfire brännare. Vi förbrukar väl mellan 8-10 säckar per vecka vid +2- -5 grader. Värmer 150m2. Har 8 turbulatorer i pannan och det funkar bra. Shuntar ut 40 gradigt vatten till elementen, har väl 1 bars tryck i systemet. mvh hans
 
Glömde ett par saker. Legionellabakterier bildas vi temperaturer under 50 grader och i stillastående vatten. vattnet bör då stå stilla i mer än 2 veckor för att det skall ske. Så 64 grader är inget problem i sig. Min panntemp är inställd på 80 och brännaren går igång vid 72 grader. sen jobbar den sig upp igen för att sen gå i viloläge
 
Vi kör med en CTC1100 och dom vill helst ha en "frammåt binnande" brännare precis som oljebrännaren samt att den klarar "högt" mottryck p.g.a. trånga rökgaskanaler.

Vid nysotad panna ligger vår rökgastempen på ca140 grader och efter att veckoförrådet är slut på ca 180 grader. Orsaken till att ev. någon turbulator är urplockad kan var precis som PX-21 nämnde det blev för stort mottryck för brännaren.

Har för mig att CTC1100 fanns med både 6 & 8 turbulatorer
 
tack för alla svar, vill tillägga att uppgiften om rökgas temperaturen fick jag ifrån förra ägaren. kanske skall kolla upp det själv också så att det stämmer.

Finns det risk för att förbrukningen ökar ytterligare ifall man ställer upp den på läge 4 dvs. 12 kw.
Idag har vi 4 turbulatorer i pannan, det finns 6 hål. Hålen i mitten är tomma.

Vad är en dragbegränsare. hur ser den ut.
Tror att de sitter en vid pannan, den är öppen hela tiden och suger luft i från rummet, kan det vara denna.
 
Skulle gissa att stor mängd av hetluften tar vägen genom de "obromsade" hålen i pannan och ställer du upp effekten blir det nog en ökning av hetluft i dessa tomma hål oxå.

Hur ser förbränningen ut?
- Är röken från skorstenen vit?
- Askfärgen ljusgrå, mörkgrå, svart?
- Färg på de turbulatorer som sitter i?
 
Rök från skorstenen; Mestadels vit, ibland lite sotrök
Askfärg; Brun svart kör med agrol pellets
Turbulatorerna; Svarta av sot uppe och vita nere. Gundfärg röda

Kan det vara farligt att sätta i fler turbulatorer, vad händer ifall det blir för högt mottryck
 
Kör ni brännaren med sparlåga?
Vi har vita turbulatorer ca 2/3 delar upp från brännkammaren med alla 6 i, färgen låter ok för er del.
Askan kanske kunde vara lite ljusare (gissar jag), mestadels vit rök, undrar om ni ligger i överkant på bränslematning
Har ni någon aning om hur den förra ägaren justerat in brännaren och om det är samma pellets fabrikat nu som då?
 
JennieochJohan skrev:
Kan det vara farligt att sätta i fler turbulatorer, vad händer ifall det blir för högt mottryck
.l överhettningsskyddet på fallröret skall då lösa ut ...Brännaren stannar +inte bra för brännaren i allmänt...
Men som sagt prova 12 kW och prova sätt i ALLA turb"för att komma upp till 80 C och känn på fallröret det skall bara bli ljummet (Du får övervaka en hel hysteres)...Dom 2 urtagna turb kan ju vara uttagna för att brännaren kört på ännu högre effekt förrut;)

Sen kan ni ju kolla/mäta upp mängden pellets att den verkligen ger 12 kW det är ju en sak om inställningen säger det en annan att väga pellen"
 
Redigerat:
Tack för alla svar, ska göra lite tester i helgen
 
Har min inställd på 62-78 grader. Höjer jag temperaturen slutar den aldrig att gå. Likaså matade den på hela tiden när en av hasplåtarna i brännaren hade slagit sig och den fick för lite pellets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.