Hej

Har problem med min tv-mottagning.
Jag har en Thomson-mottagare till parabolen.

Har haft väldigt dålig mottagning sista veckan och inte bara då det blåser men det är klart sämre under storm. Har lite träd i vägen som jag gissar är boven men då jag gick in i menyn och tittar på Information och signalkvalite så får jag följande värden:
Spänning 75%
Signalkvalitet 100%
Jag har bytt kontakter på kabeln, då gick spänningen från 72 till 75%.
Ska spänningen vara 100%??

Mycket tacksam för snabba svar...speciellt så här i EM-tider..:)
 
Om bildkvalitén varierar med vinden så är det säkert trädet som spökar. Kolla även att parabolen sitter fast ordentligt. Regnar det sedan dessutom så minskar marginalerna yttterligare.

Vår internetanslutning går på mikrovågslänk genom toppen på ett träd. Signalen sjunker ett snäpp varje sommar när trädet bär löv, så det finns absolut en dämpande effekt, troligen mest beroende på vattnet i bladen.
 
Allt som sitter i vägen för satellitsignalen påverkar. Regn, snö, moln, träd, hästar! osv. Så fram met motorsågen, det är ju EM! :) Blåst påverkar mest om den är så kraftig så den orkar vrida antennen. Hur stadigt antennen sitter och hur det påverkar kan man kolla om man försöker vrida antennen (utan att lossa den) medan någon kollar TV-n och rapporterar.

Sedan finns ju alltid möjligheten att motagaren kan börja krångla också. Den där infon som finns i menyerna ger inte jag mycket för. Ska man vara säker på hur det står till så behövs ett speciellt mätinstrument för flera tusen spänn.
 
Spänningen behöver inte vara 100% dina siffror verkar ok. Vi hade liknande siffror men hade ändå dålig bild. Till slut gav jag upp och bytte mottagare och nu har vi bra bild på alla kanaler.
 
Är det dålig motagning på alla kanaler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.