halloj
Jag renoverar ett gammalt torp. Och har nu gjort små garderobsdörrar i pärlspont. dim 12x 95. Därrarna är typ 80 cm höga och 45 breda. Nu är det så att dessa har ju slagt sig väldigt mycket. Antar att virket torkat efter att jag satt ihop dessa. Kan man Få dem raka på något vis? Typ blöta på dem och sätta dem i spänn så de blir raka igen eller e de kört?
Har inte gjort något Z på baksidan då jag inte trodde att det skulle behövas när dörrarna va så små.
Har nu bara 2 vågräta ribbor som håller ihop dörren.
Tar gärna emot tipps på hur jag ska göra.

Mvh Calle
 
Sponta(n)t så låter det lite klent, har du limmat ihop dom eller är det bara ribborna som håller ihop dom?
Det beror mycket på virkeskvalitetetn också, är det "vrångvirke" så är det i stort kört ändå.

Men visst lägg ut dom i tex carporten med konstant press och i våg ett par veckor, sedan flyttar du in dom och fortsätter att pressa dom ett antal veckor tills dom torkat så kanske det fungerar.

Jag har lyckats med att få limmade hyllpan 600 djupa som stått fellagrade plana igen på detta sätt.
 
Vi har dörrar i köksskåp på landet som är drygt hundra år, och de har inte slagit sig nämnvärt trots att de bara har två ribbor på baksidan. Vet dock inte om de är limmade, men bedömer det som osannolikt.
 
Förr hade de ju riktigt fint virke å ordentligt torkat. D e väl de som är bekymmret med mina luckor att de inte va så torra som jag hade hoppats.
De är inte limmade mer än vid de vägräta listerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.