Vi har fått våra gamla spröjsade fönster och altan dörrar ommålade av hantverkare och det har uppstått 2 problem:
1- Det går inte helt att låsa (handtag och/eller fönsterhasp), och lyckas med med våld att stänga så går det nästan inte att öppna igen.
2- De fönster som går att stänga så fastnar målarfärgen vid karmen och spricker när man öppnar igen

Gällande punkt 1 för fönster med handtag, så är deras förklaring att med ett extra lager målarfärg så blir det så, men ska man acceptera det eller kräva något annat? I min värld så ska ommålning inte påverka funktionen, men de har inte slipat bort gammal färg.

Gällande punkt 2 så har dem fixat det men det återkommer eftersom den ommålade/fixade delen fastnar igen, trots att det torkat innan man stänger.

Det är inga billiga eller olagliga hantverkare vi har anlitat.

Vad ska jag ta mig till? bara acceptera och leva med det eller? vad är mina alternativ?
 
Work done badly. Too much paint applied. This causes both problems. The first is obvious. The second is that the thickly applied paint dries on the surface, but for example in the corners there is more of it so it does not dry thoroughly and after closing it flows over the dried surface and glues the elements together. Do not pay or threaten to sue if you have already paid
 
Vi lät en firma renovera och måla om våra fönster. Färgen är jämn och fin eftersom de slipade allt (inte trärent men tillräckligt) och spacklade efter behov. Alla fönster går att öppna och stänga minst lika bra som innan, dvs vissa är lite tröga för att fönster från 1934 kan vara så.

Några fönster ”klibbade” för att färgen härdar väldigt långsamt, men inte så att det flisar sig. Även krukor på fönsterbrädorna (som de också målade om) ”klibbade” fast under något år, men aldrig så att det blev märken. Jag la dock små dukar under de tyngsta krukorna.

Det är den standarden jag skulle förvänta mig eftersom jag vet att man kan få den.
 
RoTe
Klibba i flera år är ju knappast rätt. Jag målade med en sådan färg (billigast möjliga) en gång och den torkade aldrig de 9 månaderna det tog innan jag ledsna.
 
Ja, jag tycker också att det inte ska påverka funktionen. Våra är från från 80-talen och några från 1933 och det är deras ursäkt. Jag har inte betalat hela fakturan så tror att jag ska stå på mig och inte släppa det bara sådär.

De har gjort detta jobb också med andra problem https://www.byggahus.se/forum/threads/traefasad-uppsaettning-fraga.525282/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.