Vi håller på att bygga om vårt badrum (litet 50-talsdito) med hjälp av en entreprenör som vi fått rekommenderad. Badrummet var slitet och så ville vi utnyttja utrymmet bättre, och diskuterade det hela med entreprenören, som föreslog vissa lösningar, t ex flytta handfat till andra väggen, skaffa en mindre tvättmaskin osv. Själv hade jag sett att vägghängd toalett ofta kunde ta mindre plats och föreslog detta. Vi kollade på detta och kom fram till att vi behövde en inbyggd cistern mot väggen, eftersom det inte gick att bygga in den bakom väggen. Vi valde wc osv. i dialog med entreprenören (dvs. han fick se vilken modell vi ville ha).

Nu när wc:n efter två månaders renoveringsarbete (hela badrummet revs ut) har blivit monterad på cisternen (som enligt entreprenören var den minsta som gick att uppbringa) visar det sig att denna lösning tar mycket MER plats än den gamla golvstående toan, och att toaskålen går ut mitt i dörröppningen (bifogar bild, men det ser värre ut i verkligheten). Vi blev helt chockade eftersom vi inte i något skede blivit upplysta om att denna lösning skulle ta så mycket mera plats, den går säkert 15 cm mer in i dörröppningen än den förra som gick ungefär kant i kant. Entreprenören menar att det nog bara är en "känsla" och att han inte tycker det ser konstigt ut, men vi är rädda för att detta inte ska fungera särskilt bra, och att vi efter att han lagt ut 200 000 typ på renoveringen kommer att få en sämre lösning och en svårsåld lägenhet.

Har någon några tips? Vad kan man kräva i en sådan här situation? Om vi byter lösning, vem står för alla kostnader av nytt material: ny wc osv, kakel, arbetskostnader? Detta kom vi överens om muntligt så det finns ingenting nerskrivet. Vägghängd toalett som sticker ut i dörröppningen i ett väggrenoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tråkigt att ni är missnöjda efter en så stor och kostsam renovering. Har svårt att se att det går att "kräva" något från entreprenören. Ni har själv valt material och eftersom ytan på toaletten och storleken på grejorna var viktiga borde ni tillsammans med byggaren försäkrat er om att grejorna passade och uppfyllde era krav.

Byggaren kommer att slå ifrån sig alla krav på ersättning skulle jag säga.
 
Nä jag vet ju inte. Vi litade på honom som enligt uppgift hade lång erfarenhet av att planera badrumsrenoveringar. Själv hade jag ingen aning om att en vägghängd toalett kunde ta mer plats än den tidigare golvstående – det var entreprenören som beställde cistern och liknande och hade kontroll över måtten.
 
Det ser inte så tokigt ut på bilden, tycker jag.

Men jag tror inte du kan ställa några krav på entreprenören här.
 
Nu har ju inte handfat, badkar och sådant kommit på plats. Men ni tycker alltså inte att den som har i uppdrag att planera badrummet har något ansvar för resultatet?
 
Han har enligt konsumenttjänstlagen ansvar att utföra arbetet på ett fackmässigt sätt och ta tillvara på dina intresse, som i detta fall kan anses vara utrymmet och planeringen av ombyggnaden.
Vi vet inte hur ni har diskuterat och framfört era åsikter omkring ändringarna, men det låter som det ändå har förts en diskussion omkring grejornas placering och att ni själv har valt materialet eller åtminstone framfört att det skulle vara en vägghängd cistern, som sedan entreprenören har valt ut med utgångspunkt på storlek.

Uppenbart passar den in på platsen och lär sannolikt fungera som WC, men stolen skjuter ut en bit vid dörröppningen.

Svårt läge, du lär ha en rejäl uppförsbacke mot entreprenören. Att dom bara så där skulle riva ner och bygga om, kostnadsfritt är utsiktslöst att tro.
 
Ni har alltså valt modell utan att kolla måtten och när entreprenören sedan monterar det ni sagt att ni vill ha så är det dennes fel att ni inte är nöjda...?
 
Entreprenören i fråga hade ansvar för konceptionen av badrummet, det var enligt vad han själv sa hans huvuduppgift på företaget. Vi diskuterade lösningar utifrån den yta som fanns, och jag frågade om det skulle vara bra med en vägghängd toalett för att spara utrymme. I varje skede kollade jag av med honom om de saker vi valt skulle funka.
 
M mgranbom skrev:
Ni har alltså valt modell utan att kolla måtten och när entreprenören sedan monterar det ni sagt att ni vill ha så är det dennes fel att ni inte är nöjda...?
Lite onödigt att förlöjliga situationen tycker jag. Jag var själv ansvarig för renoveringen av vårt kök, höll koll på alla mått med hjälp av en snickare osv. Men badrum kan jag för lite om och ville därför ha någon som höll i det ansvaret. Detta var också det han sa sig vara specialiserad på.
 
P Petronille skrev:
Lite onödigt att förlöjliga situationen tycker jag. Jag var själv ansvarig för renoveringen av vårt kök, höll koll på alla mått med hjälp av en snickare osv. Men badrum kan jag för lite om och ville därför ha någon som höll i det ansvaret. Detta var också det han sa sig vara specialiserad på.
Jag försöker inte förlöjliga nånting, men...
Entreprenören har monterat vad ni önskade och nu frågar du vad ni kan KRÄVA för att få det omgjort.
Vad tycker DU är rimligt, att entreprenören står för arbetskostnaden och nytt material...?

(Visst, han kunde ha varit tydlig med att toaletten kommer längre ut från väggen men jag vet inte hur diskussionen lät när ni berättade vilken toa ni ville ha. )
 
P Petronille skrev:
Entreprenören i fråga hade ansvar för konceptionen av badrummet, det var enligt vad han själv sa hans huvuduppgift på företaget. Vi diskuterade lösningar utifrån den yta som fanns, och jag frågade om det skulle vara bra med en vägghängd toalett för att spara utrymme. I varje skede kollade jag av med honom om de saker vi valt skulle funka.
Men i denna process, visade han aldrig en ritning på hur det skulle bli?
 
H hempularen skrev:
Men i denna process, visade han aldrig en ritning på hur det skulle bli?
Han visade en skiss men ingen ritning nej...
 
M mgranbom skrev:
Jag försöker inte förlöjliga nånting, men...
Entreprenören har monterat vad ni önskade och nu frågar du vad ni kan KRÄVA för att få det omgjort.
Vad tycker DU är rimligt, att entreprenören står för arbetskostnaden och nytt material...?

(Visst, han kunde ha varit tydlig med att toaletten kommer längre ut från väggen men jag vet inte hur diskussionen lät när ni berättade vilken toa ni ville ha. )
Jag har ingen aning om vad man kan kräva, jag har ingen erfarenhet sv badrumsrenoveringar och det var därför jag anlitade en entreprenör. Men om jag själv varit ansvarig för ett liknande projekt så hade jag sett det som min uppgift att informera om att man skulle komma att snubbla på toan i dörröppningen.
 
Det låter som brist på kommunikation. Byggaren har ej förstått/insett/fått det förklarat tydligt nog att stolen inte ska bygga ut så pass mycket vid dörrposten. Dom har tillsett att den grundläggande monteringen och funktion finns.
Som sagt surt läge. Försök värdera felet och testa om byggarna är villiga att ge ett avslag.
 
Det jag tycker är ett grovt fel av entreprenören, är att ni i diskussionen tydligen diskuterade/frågade om en väggmonterad toa skulle sticka ut mindre. Det borde entreprenören veta att den inte gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.