Tänkte höra om det finns någon här som kan hjälpa mig med vårt oljebrännar-problem. Vi köpte hus i våras, och fick genast problem med att oljebrännaren (Bentone Miljönär, någon som har en manual liggande?) inte fungerade - den röda lampan (säkring?) löste ut hela tiden. Vi plockade hit en kille som servade brännaren, och då fungerade den sedan resten av våren.
Över sommaren har den varit avstängd, och nu när det blivit kyligt ute försökte vi köra igång den. Givetvis var också den röda lampan tillbaka igen... Ok, plockade hit brännar-killen igen, som bytte munstycke. Funkade 24h, sedan var vi tillbaka med röda lampan igen. Jag drar mig för att ringa brännar-killen igen, känner väl kanske att han inte gör ett så värst jobb...

Är väl inte särskilt händig, men har iallafall tagit en närmare titt på brännaren själv. Tyvärr har jag ingen manual på vad de olika delarna är, eller vad de olika inställningsrattarna gör. Behöver hjälp!

Med ett nytt munstycke och en service för ett halvår sedan, vad kan egentligen vara fel?  :surprised: Jag har en teori: oljan blir inte tillräckligt varm innan den försöker tända. En sak som jag noterat är att om man omedelbart trycker på den röda knappen efter att den börjat lysa (och det gör den ofelbart efter att den "förvärmt"), så börjar förvärmningen om - och då kan den tända! Är det rimligt att tro att det kan vara problemet? Hur kan man göra en sån inställning, i så fall?  :-/
 
Kanske kan vara förvärmaren som är kass? Det var det på våran brännare med ungefär samma symptom, den kostade bara 1400+ moms eller så....
 
Det kan vara mer än förvärmaren som kan spöka. Det är lite svårt att säga såhär utan att vara på plats.
Har du fyllt på olja nyligen? Har du ett filter på sugledningen från tanken? När du lyckas att få den att tända, fortsätter den att brinna då eller löser den ut efter en liten stund igen? Har du ändrat några inställningar på brännaren?

 
Det finns ingen "förvärmare" på en villaojebrännare, möjligen om ni eldar tjockolja. Däremot finns en tändtransformator som ger en 10-25 kVolt till ett par elektroder och mellan elektroderna bildas en ljusbåge som tänder den finfördelade oljan. Tändtransformatorn kan ibland surra och ljusbågen fräsa, detta är helt normalt.

Till problemet: Om ni lyckas starta brännaren med flera tryck på återställningsknappen, fortsätter den då att brinna tills pannan är varm?

När pannan sedan har kallnat ( brännaren stått stilla länge, timmar) och brännaren ska starta, blåser då bara fläkten och tändtransformatorn surrar?

Då har ni troligen en luftläcka på sugledningen eller en trasig backventil från tanken till brännaren. Så länge brännaren går så hinner den pumpa så mycket av olje/luftblandningen (luften och överskottsoljan går tillbaka till tanken) att brännaren brinner.

"Den röda knappen" är återställning av ett övervakningsrelä som "ser" lågan. Blir det mörkt inne i pannan så stoppas tilförseln av olja (mycket klokt) då brännaren stannar. Det är en fotocell som sitter instoppad i brännar röret som "ser" lågan och detta kan ibland bli sotigt och tycka att det är för mörkt inne i pannan och därmed stoppa driften.

Avvaktar nya uppgifter.

Prototypen
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hej Daryl!

Några tips....

pic00181va5.jpg

Har brännare av fabrikat Electro Oil med förvärmning, sådana finns tydligen.

pic00179po5.jpg

Funktionen blir säkert bättre om Din brännare kompletteras med:
.. filter 10 mikrometer
.. oljeavluftare

pic00180wz4.jpg

Oljeavluftaren medger övergång till ETTRÖRSSYSTEM. Det innebär att flödet från tanken är lika stort som flödet genom munstycket. Betydligt större oljemängd "snurrar" runt i pannrummet, och det förstår Du om Du granskar bilden. Oljan värms och eventuell luft avlägsnas.

Leverantören heter Tigerholm AB, finns på Ekerö i Stockholm.

Och kosta på ett nytt munstycke, efter att ovanstående har utförts.

per
 
På Tigerholms hemsida skrivs inte att tigerloop värmer oljan, har kanske missat detta men rätta mig. På den otydliga bilden syns ett filter och avluftaren. Med vad värms oljan? Vilken del blir varm?

Prototypen

Edit hittade just att det är pumpen som pumpar runt oljan och av friktionsvärmen så blir den varm. Tja förvärmning...... ingen kommentar
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Hej Prototypen!

Första bilden visar att Inter Viscostat har värmepatron placerad i munstyckshållaren, där oljan värms till 80 grader med el. Olja typ I.

Andra bilden visar ett filter och en oljeavluftare. Den senare har enbart till uppgift att avlägsna luft från oljan, en nog så viktig uppgift!

Din sista rad är inte värd någon kommentar.

per

 
Daryl!
Vi har försökt hjälpa Dig. Meddela hur det har gått. Det är just lösningen på ett problem som intresserar och som flera kanske väntar på.
per
 
Tack för alla svar!
Tänkte meddela vad som har hänt.

Problemen fortsatte, och efter avrådan från en kompis så bet jag i det sura äpplet och ringde vår reparatör (för tredje gången!). Han lät väldigt förvånad, men kom hit, tog bort brännaren, såg inget fel, satte dit den igen, och sen fungerade den.
Positivt: han tog inget betalt för detta andra besök.
Negativt: en knapp vecka senare var vi tillbaka i samma situation igen.

Sedan har brännaren trilskats av och till under den ganska milda vintern, vilket gjorde att vi har dragit oss för att bråka vidare med den. För en vecka sedan blev situationen ohållbar när temperaturen började krypa neråt -15, vilket föranledde ytterligare ett besök från vår reparatör. Nu snurrar den på igen, men det är väl bara en tidsfråga...

@lordi: Filter finns, rengjort. När brännaren väl går, så går den tills vattnet är uppe i temperatur. Problemet uppstår när den ska starta igen.

@Prototypen: Det låter precis som det problem vi har. Jag tycker mig märka att då det är rejält kallt ute, och man får igång brännaren, så går den bättre (antagligen för att den går oftare och hinner inte kallna helt mellan varven).
Intressant idé med luftläcka eller trasig backventil, finns det något sätt att diagnosticera detta ytterligare? Det verkar ju samtidigt som att det är någonting annat som är problemet också, eftersom ett besök från vår reparatör (?) åtgärdar problemet åtminstone tillfälligt?

Till sommaren blir det fjärrvärme :)
 
Eftersom det läcker IN så skulle en nödlösning fram till sommaren vara att linda eltejp över skarvar på rören, byta slangen på sugsidan in till pumpen eller byta sugröret, bara ett provisorium.

Prototypen
 
Har varit borta från forumet ett tag...

visst finns det förvärmare i moderna oljebrännare. Oljan passerar igenom den på sin väg till munstycket. Alltså munstycket är monterat direkt på förvärmarröret.
Fick faktiskt byta en igenkorkad förvärmare senast idag.. Så kan det gå när folk kör utan filter..

Daryl --- Har servicekillen mätt trycket på pumpen? Kanske den börjar bli sliten
Har han gjort en rökgasanalys?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.