Jag har lite problem med min golvvärme.Vi bor i ett nybyggt hus med golvvärme som standard på bottenvåningen.

Övervåningen var oinredd från början, men nu har jag gjort klar övervåningen. Jag valde att använda vattenburen golvvärme även på ovanvåningen. Jag har använt LK systems golvvärme. 16mm golvvärme som ligger i eps spårskivor. Ovanpå det ligger spånskivor och 9 mm laminatgolv. Golvvärmen lades och installerades av en VVS montör.
Allt är kopplat till en frånluftsvärmepump, en Nibe F750.

Problemet jag har är att värmen på ovanvåningen och undervåningen är kraftigt avvikande från varandra. Det är jättevarmt på nedanvåningen men hyfsat kallt på ovanvåningen.

VVS montören har varit här och luftat systemet och jag har även gjort det själv. Så det är inte det som är problemet.

Jag har ringt VVS montören om detta och hans förslag var att höja temperaturen på luftvärmepumpen ännu mer och dra ner termostaterna på nedervåningen och dra upp dem på ovanvåningen. Detta fungerar dock inte. Jag får aldrig upp någon värme på ovanvåningen.

I nuläget har jag satt all termostater på max på ovanvåningen. Trots det får jag bara upp temperaturen till 19c. Samtidigt har jag 23c på nedervåningen trots att jag ställt ner dem till lägsta nivån.

Vad kan felet vara?

Bifogar bilder på centralen på ovanvåningen


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ju flödesmätare på slingorna (som jag inte vet hur man avläser). Men du skall ju i princip ha samma flöde i en slinga på övervåningen som på nedervåningen. Detta då om alla slingor är öppna, alltså samtliga ställdon i till läge.

Om man har det som utgångsläge, så kan man sedan justera flödet i enstaka slingor så att man får rätt temperatur i de olika rummen. Ett rum kan ju behöva högre flöde, vilket ev. uppnås genom att sänka flödet i övriga slingor, och höja framlednigstemp lite.
 
Tyvärr vet jag inte riktigt hur man ändrar flödet. Antar att man bara skruvar upp dem lite. Men alla slingor är uppskruvade ganska högt.

På nedervåningen ser centralen inte likadan ut. Där är det något ljusblått fönster som visar hur mycket värme slingorna får.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som är lite konstigt också är ju att förrådets slinga, som är nedskruvad en del, nästan har samma flöde som de övriga slingorna, trots att de är uppskruvade


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag skrev så har jag dålig koll på hur man läser de där mätarna. Men är det inte väldigt lågt flöde överhuvudtaget?

Kan det vara så att övervåningen inte får flöde alls? Kanske behövs en strypning av bottenvåningen? Ett experiment kan ju vara att se hur flödet ändras om du helt stänger kranen till bottenvåningen.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Som jag skrev så har jag dålig koll på hur man löser de där mätarna. Men är det inet väldigt lågt flöde överhuvudtaget?

Kan det vara så att övervåningen inte får flöde alls? Kanske behövs en strypning av bottenvåningen? Ett experiment kan ju vara att se hur flödet ändras om du helt stänger kranen till bottenvåningen.
Ja jag kan testa det. Tack.
Men känns som att om slingorna måste justeras så kanske man får anlita någon. Synd att VVS montören som installerade systemet inte hade koll på det.
 
Fast det är iofs. bara en spekulation från mig (jag är amatör). Så montören kanske hade full koll.
 
Full koll hade han nog inte eftersom det är problem ;)
 
Även om det är skönt att ha någon som kommer och fixar problemet så har du ju en chans att lära dig hur ditt system fungerar.

Men som sagt stäng av bottenvåningen och se om du kan få upp värmen på övervåniningen.Därefter kan du börja justera in flödena. Anteckan var hur allt är ställt nu så kan du ju alltid gå tillbaka till ursprungsläget.
 
Hej!
Finns det inte en justerskruv (insex), under lapparna som markerar vilket rum som slingorna går till. Samt har du inte fått en beskrivning i samband med projekteringen där det framgår hur många varv på justeringen som skall öppnas för att få projekterat värde, utgå då därifrån när du öppnar/stryper på slingorna och vänta 1 dygn innan du skruvar vidare så temp hinner stabilisera sig i rummen/rummet.
 
Jag vet vilka slingor som går vart. Men jag har ingen beskrivning som säger något om justering av dem.
Lite av problemet är att undervåningen är det uponors golvvärme och på övervåningen är det LK system.
 
På fördelaren finns det justering av flödet och jag tror att dom sitter bakom/under lapparna som säger vart slingan leder.
Någon har projekterat din anläggning tror jag och den måste då rimligtvis ha dessa uppgifter för hur många varv varje skruv skall öppnas och resultatet kan du se i glaspelarna. Har du inte någon beskrivning så är det bara att pröva sig fram.
Angående övervåningens fördelare är den ansluten på samma slinga som bv från vp eller har du två separata slingor då är det troligtvis en programeringsfråga det ser du på vpns manual i så fall.
 
Om du har en gv-installation med >1 fördelare så ska varje fördelare vara försedd med en injusteringsventil för att man ska kunna balansera flödet så att varje fördelare kan ge rätt effekt.

Rätt tillvägagångssätt här är då att strypa flödet till födelaren på nedanvåningen så att mer flöde når fördelaren på ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.