Hejsan

Jag har fått en offert på en installation av ett larm i mitt hus.
När jag sedan får fakturan så ser jag det offererade priset + moms 10706 + 2676 = 13382 kr

I offerten så har han skrivit "Apparatur netto inkl. installation 10706:-"

Jag uppfattade inte ordet netto i offerten som + moms, borde jag ha gjort det?
Någonstans så borde ordet moms stå tycker jag då jag är en privatperson.
Om inte annat så är det väl ett syftningsfel att skriva Apparatur netto, det innebär ju inte att priset är netto.

Kommentera gärna hur ni uppfattar detta och om jag bör stå på mej eller ge vika.

Tackar på förhand
 
Kort sagt skall prisuppgift till konsument alltid inkludera moms.

Citat frånPerks länk ovan:
"Huvudregeln är att priset ska anges skriftligen och att mervärdesskatt och andra skatter ska vara inräknade."

Är inte moms inräknat skall det klart framgå.
 
Räknas "Apparatur netto inkl. installation 10706:-" som att det klart framgår att moms ingår?
 
Nej, detta är inte tydligt nog.
Bestrid fakturan och betala det offererade priset på förfallodagen. Detta är ett inte helt ovanligt sätt för oseriösa att försöka höja priset, inget man ska låta sig luras av.
 
Nimajneb skrev:
Till ett företag ja, till en privatperson nej.
Menar du tvärtom, eller misslyckas jag när jag tänker?
 
Stefan Bengtsson skrev:
Menar du tvärtom, eller misslyckas jag när jag tänker?
Det Benji menar är att det är tillräckligt specificerat om beställaren var ett företag, dock inte i detta fall då kunden är konsument
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Det Benji menar är att det är tillräckligt specificerat om beställaren var ett företag, dock inte i detta fall då kunden är konsument
Jag tänkte väl att tänkte fel... :surprised:
 
Tackar för alla snabba svar.

Jag kommer att bestrida fakturan och betala in det som jag anser mej skyldig. (10706 kr)

En fråga till:
Kan man göra ett ROT avdrag för arbestskostnaden av en larminstallation?
Om ja, så borde arbetskostnaden och material vara 2 poster i fakturan.
 
Och isåfall så är det leverantören som sköter rot-avdraget, inte du. Du ska få en faktura där totalsumman är med rot-avdrag.
 
Installation av larm är inte godkänt för Rot avdrag.

Sedan är det alltid upp till kunden att förhandla fram att rot skall dras, det finns ett fåtal företag som inte gör det överhuvudtaget. Konsumenten kan inte i efteråt hävda sin rätt men däremot självklart fortfarande fråga och försöka få hjälp då man själv inte kan göra avdraget
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag kollade på skatteverkets hemsida och nej larm är inte okey som ROT avdrag.
Däremot så skall jag bestrida den höjda fakturan enligt ovan.
 
Helt rätt, du har fått ett pris som ska vara inklusive moms så den delen borde inte innebära några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.