Vi ska till att bygga ett hus i Täby och eftersom vi vill hålla ner kostnaderna ska huset vara rektangulärt, eller klassiskt till formen eftersom det blir billigare att tillverka sådana väggar. Eventuellt blir det kanske en utbyggnad under balkong på övervåningen.

Dock blir planlösningen i sådana hus ganska förutsägbar. Jag tycker inte om en övervåning med allrum i mitten och sov och badrum runtikring. Är det någon som har sett en annorlunda planlösning? Jag skulle vilja inreda en hemmabio på övervåningen och vill därför inte ha för många ingångar i allrummet. Huset ska vara ungefär 200 kvm och jag tycker att det borde gå att få en häftig övervåning också. Några ideer?
 
Kika in på modulents hemsida och hustypen Solgården. (vi bygger själv med dem det är därför jag är inläst på deras hus)
Där har du badrummet i mitten under fönsterkupan. Hur många sovrum behöver ni och ska alla ligga på ovanvåningen? Beroende på husleverantör så kan ni ju till viss del bestämma en hel del om insidan även om ni väljer en sk traditionell husform.

lycka till i letandet.
 
Tackar.

Solgården har också det klassiska allrummet i mitten på övervåningen. Jag vill ha tre sovrum på överplan och ett "allrum" som alltså helst inte ska ligga i mitten eftersom det då blir svårt att ha en hemmabio där.

Typexempel på hus som inte har ett klassiskt allrum i mitten är:

http://www.borohus.se/default.aspx?p=3&HouseID=158&HouseSelect=1&housetype=2

Känner någon till några fler hus utan mitten-allrummet?
 
men det är ju i mitten det är som mörkast ...

Ska du ha en eller två takkupor, vilken typ av tak ska du ha och hur brett är huset?
 
Bra frågor. Problemet med mitten är inte att det skulle vara ljust, utan att det blir så "öppet". En sida/kant kan man däremot skärma av effektivt.

Jag har inte bestämt hur brett/långt huset ska vara eller om jag ska ha takkupor. Det blir ett full-tvåplanshus på runt 200 kvm, det är ungefär så långt jag kommit...

Ett hus jag gillar skarpt är riddersholm från Götenehus:

götenehus småhus villor trähus boende byggnation arkitektur nynybyggnation bostäder

Men jag ska i så fall ta bort ett rum på övervåningen och istället ha ett större allrum. Fast jag skulle som sagt vilja ha allrummet på sidan på något sätt. Frågan är då vad man gör av trappan.
 
Jag skulle göra tvärtom; laborera med trappans placering och vips ser man nya möjligheter för övervåningen! Som de flesta nog vet vid det här laget är jag allergisk mot att ha trappan innanför ytterdörren, så det blir att slå två flugor i en smäll :).

Vi har utgått från att den ultimata planlösningen för oss inte finns hos någon hustillverkare, så vi har ritat vårt hus precis som vi vill ha det. Massor av hjälp på vägen i det arbetet finns att få under planlösningsrubriken på detta forum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.