Småfixar ett gammalt 50-talskök. Stommar och luckor är i bra skick och rätt coola. Rev ut bänkskivorna samt en gammal 90-talsspis. Har dock problem med hur jag ska göra med en ny spis.

Upp till kanten på diskbänken är det 83-84 cm.

Det är 60 cm mellan underskåpen, men överhänget på diskbänken gör ju att jag inte kan få in en 60 cm bred spis. Överhänget är på 2 cm. Går det att lösa på något sätt?
 
  • Kant av 50-tals köksdiskbänk som överhänger skåp, med kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsfas av kök med borttagna bänkskivor och en tom spisplats mellan underskåp och vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskbänksöverhäng som hindrar installation av 60 cm bred spis i 50-talskök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksdiskbänks överhäng över vita kakelplattor och ett underskåp i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Fick inte den gamla spisen plats?
Sen är ju risken att den nya spisen har en fast höjd på 90 cm och då istället kommer var betydligt högre än bänkarna
 
Tror att du även kan få problem med höjden 83-84 cm då merparten är högre (90 cm och uoppåt).
Så modifiera ett 60 cm bänskåp och montera, sedan en ny skiva till vänster om diskbänken.
En häll och inbyggnadsugn bör du sedan få plats med.
 
electroluxaren skrev:
Fick inte den gamla spisen plats?
Sen är ju risken att den nya spisen har en fast höjd på 90 cm och då istället kommer var betydligt högre än bänkarna
Den gamla spisen var smalare, så det var en stor glipa mellan spisen och underskåpet. Såg inte så kul ut.
 
A AndersS skrev:
Tror att du även kan få problem med höjden 83-84 cm då merparten är högre (90 cm och uoppåt).
Så modifiera ett 60 cm bänskåp och montera, sedan en ny skiva till vänster om diskbänken.
En häll och inbyggnadsugn bör du sedan få plats med.
Yes, det är det jag är inne på nu. Fast gamla bänkskivorna (se bild) var endast 20 mm tjocka, vill ju gärna ha så liten nivåskillnad som möjligt mellan bänkskiva och diskbänk.

En bänkskiva på 28 mm ger ju en nivåskillnad på någon centimeter. Men det kanske får gå...
 
  • Tumstock mäter tjockleken på en bänkskiva vid en diskbänks lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta skåpet är 60x60x80. Kan ju kapa till några lämpliga fötter/distanser på 3-4 cm och skjuta in skåpet så att diskbänkens överhäng hamnar över skåpets stomme? Då försvinner ju förvisso fästpunkter för bänkskivan just där, men det går kanske...
 
  • Vitt köksskåp 60x60x80 cm designat för inbyggnadsugn eller diskbänk med justerbara fötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan skruva bänkskivan var som helst om du väljer det här skåpet, se metallskenan i överkant och även borra hål i diskbänken och fästa den så du får en stabil skarv.
 
Gött. Så får det bli. Tackar.

För att allt ska passa så bra som möjligt behövs en bänkskiva på runt 18-20 mm. Utbudet för så tunna bänkskivor verkar dock rätt så begränsat.
 
Redigerat:
Skulle en limfogskiva funka som bänkskiva? 18 mm tjocklek gör ju att jag kommer få i princip noll nivåskillnad mellan diskbänk och bänkskiva. Furu kanske är lite mjukt dock...
 
  • 18 mm tjock limfogskiva i furu lämpad som bänkskiva, visad på skärmdump från webbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
Du kan skruva bänkskivan var som helst om du väljer det här skåpet, se metallskenan i överkant och även borra hål i diskbänken och fästa den så du får en stabil skarv.

Kan det inte bli knepigt att få hällen centrerad över ugnen med tanke på att diskbänken går över skåpet så pass mycket?
 
A
hälen är inte fullt 60 bred
 
electroluxaren skrev:
hälen är inte fullt 60 bred
Nej men hålet till en standardhäll 60cm är alltid 560mm brett och 490mm djupt.

Eftersom det ändå är ett gammalt kök så hade jag nog dragit fram vinkelslipen och kapat den rostfria bänken jämnt med skåpet.
Satt in ett 60cm skåp och lagt en 28mm bänkskiva på skåpen samt lagt en snygg mjukfog mellan bänkskivans kortände och det rostfria för att dölja den kapade kanten på plåten.
Att den bänkskivan ligger något över den rostfria hade inte stört mig i ett sådant kök.

I annat fall kan man ju såga ner skåpet vänster om spisens plats med hjälp av en multimaskin typ Fein.
Dock blir det då svårare att lägga en snygg mjukfog mot det rostfria.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej men hålet till en standardhäll 60cm är alltid 560mm brett och 490mm djupt.

Eftersom det ändå är ett gammalt kök så hade jag nog dragit fram vinkelslipen och kapat den rostfria bänken jämnt med skåpet.
Satt in ett 60cm skåp och lagt en 28mm bänkskiva på skåpen samt lagt en snygg mjukfog mellan bänkskivans kortände och det rostfria för att dölja den kapade kanten på plåten.
Att den bänkskivan ligger något över den rostfria hade inte stört mig i ett sådant kök.

I annat fall kan man ju såga ner skåpet vänster om spisens plats med hjälp av en multimaskin typ Fein.
Dock blir det då svårare att lägga en snygg mjukfog mot det rostfria.

Tack! Var också inne på att kapa diskbänken först, blev bara tveksam över om skarven skulle kunna bli snygg. Som sagt, gammalt kök. Vill bara snygga till det i väntan på en större renovering när tid och pengar finns.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jimp skrev:
Tack! Var också inne på att kapa diskbänken först, blev bara tveksam över om skarven skulle kunna bli snygg. Som sagt, gammalt kök. Vill bara snygga till det i väntan på en större renovering när tid och pengar finns.

Lite så jag tänkte med för då gör ju inte nivåskillnaden på 8mm något utan skapar tvärtom bara en bra kant där man kan lägga en snygg silikon i övergången till det rostfria.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I annat fall kan man ju såga ner skåpet vänster om spisens plats med hjälp av en multimaskin typ Fein.
Dock blir det då svårare att lägga en snygg mjukfog mot det rostfria.
När hu ts nu skriver att det bara är en temporär lösning skulle jag kört på metoden ovan så slipper man kapa med vinkelslip inne eller ta bort diskbänken för arbete ute. Bör då kunna göras så det blir samma mjukfog som med kapad diskbänk.
Är ju vara enkelt att även såga ur med sticksåg eller vanlig handsåg om man inte har en multimaskin.
Och med en häll och temporär lösning så gör det knappast något om det inte linjer med ugnen, i gamla kök är det ändå inte mycket som linjerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.