Hej,

Hoppas någon kan ge mig tips ang. mina problem. Det största idagsläget är att öppna spisen ryker in (kokspisen gör det ibland, väldigt svår att få fart i. Går om man hjälper till med draget, brukar köra lite t-röd i rökkanalen.)

Har tagit över en sommarstuga som stått tom i säkert 15 år. Förra hösten murade en murare upp skorsten, denna hade tagit stryck efter alla år. Skorsten ska vara lika hög som tidigare. Efter lite prov eldning nu i veckan, så har det visat sig att öppna spisen ryker in.

Inga problem att få eld, väldigt bra drag. Men efter 10-15 min börjar det ryka in, öppnar man t.ex. dörren blir allt normalt (syns tidigt om man står ute och tittar på skorstenen att det blir baksug när dörren stängs igen)

Någon med tips ? Stugan har två rum, satt in en ventil i varje rum. Ska jag in med flera ?

Tacksam för tips, detta blev ett stort bakslag eftersom stugan istortsätt är klar invändigt :(

/Erik
 
Dåligt drag har två orsaker 1 dåligt drag i pipan inte ditt problem
2 fel på tilluften vilket är ditt problem
Om du får ny luft så att den inte tar med sig skämd ut utan går kall direkt till skorstenen så kan det börja ryka in.

Om du eldar så kraftigt att kapaciteten för skorstenen överskrids ger samma resultat.
 
Jag hade det samma problemet med min skorsten när jag hade den öppna spisen. Det kom rök in i vissa fall, fram tills skorsten var varm.
Men nu vet jag inte hur din skorsten ser ut, men min hade 4 st rök kanaler inuti som blev till en stor rakt över 1 våning.
Jag plockade ned den öppna spisen och monterade en gammal järn kamin, då jag var ute efter och få varme i stugan mer än mysfaktor. Men jag har et jä.. drag nu i skorten.
Du kan kolla hur jag gjorde i denna tråden http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.