Hej.
Jag köpte en ny luftvärmepump Panasonic CS-HZ25UKE i oktober med installation av en behörig tekniker.
Jag märkte ganska snart att swingen i sidled bara fungerar om temperaturen är inställd på 24 grader och uppåt. Swingen upp och ner går inte alls när den är i värmeläge.
Och detta gäller både i Autoläge och Heat.
I AC läge fungerar båd swingarna.
Med andra ord om jag har den på Heat och sido swingen på auto i 22 grader går bara luften rakt fram.
Enligt leverantören skall den vara så vilket jag tycker vara konstigt.

Är det något som har en liknande pump och vet hur den beter sig.
Hälsn Claes.
Etikett på Panasonic luftvärmepump modell CS-HZ25UKE som visar tekniska detaljer och tillverkningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad Panasonic luftvärmepump på en vägg, modell CS-HZ25UKE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad menar du med sving?
Jag har visserligen bara Mitsubishis värmepumpar, med där kan man ställa in om den skall blåsa framåt, neråt (i många steg) eller varierande från horisontalt till snett ner.
Men i sidled?
Har du kollat användarmanualen om detta?
 
Verkar vara så Panasonics ingenjörer vill att det ska funka...

Screenshot av text som beskriver luftflödesriktning för Panasonics kyl- och värmelägen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad menar du med sving?
Jag har visserligen bara Mitsubishis värmepumpar, med där kan man ställa in om den skall blåsa framåt, neråt (i många steg) eller varierande från horisontalt till snett ner.
Men i sidled?
Har du kollat användarmanualen om detta?
Swingen då menar jag antingen att den går upp eller ner eller från sida till sida jag vill ju som tidigare Panasonic pumpar jag har haft att sätter jag den tex på auto i sidled så skall den blåsa luften från vänster till höger för att sprida ut värmen. Men sätter jag den på tex 21 grader så går bara luften rakt fram och spjället står stilla. Sätter jag den på 24 grader så jobbar spjället åt höger och vänster och värmen blir bra fördelad. Vill ju dock inte ha den på 24 grader hela tiden.
Det står inget specifikt om det i instruktion boken.
 
useless useless skrev:
Verkar vara så Panasonics ingenjörer vill att det ska funka...

[bild]
useless useless skrev:
Verkar vara så Panasonics ingenjörer vill att det ska funka...

[bild]
Tack för info det var ju riktigt kasst. Blir ingen Panasonic nästa gång
 
Om du vinklar ner den kanske det blir bättre då luften studsar och luften sprids bättre i närområdet. Men vill du ha ut värmen så är swing bättre. Vissa Panasonic har väl inte ens swing funktionen.

Pumparna har olika funktioner för att passa alla. Där jag tycker vissa är onödiga.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Om du vinklar ner den kanske det blir bättre då luften studsar och luften sprids bättre i närområdet. Men vill du ha ut värmen så är swing bättre. Vissa Panasonic har väl inte ens swing funktionen.

Pumparna har olika funktioner för att passa alla. Där jag tycker vissa är onödiga.
Förstår vad du menar och det blir bättre då men saknar ändå sidledsfunktionen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.