Hej!

Jag fick hjälp av rörmokare att installera en nyinköpt diskmaskin (Bosch). När han var klar provade han bara snabbt om den startar osv, vilken den gjorde.

När han gick och jag försökte starta så gick det till en början bra. Efter x antal minuter fick jag felmeddelande E24, diskprogrammet stannar upp och vatten är kvar i maskinen.

Någon som vet vad som är fel?
 
k8t6y6i8jf9r96zfm9j.png
Bosch diskmaskin felkod e24
När din Bosch diskmaskin visar felkod e24 betyder det att bottenfiltret är tillstoppat. Problemet löser du enkelt genom att tömma bottenfiltret. När bottenfiltret är tömt och rensat, bör diskmaskinen fungera igen.
Allmänna tips för rengöring av bottenfiltret
Bottenfiltret i en diskmaskin består av ett grovfilter och ett mikrofilter (även kallad finfilter). Grovfiltret kan se ut som detta och mikrofiltret kan se ut som detta.
  1. Först lossnar du grovfiltret – det kan du normalt göra genom att vrida eller klicka det löst. Om du är osäker på, hur filtret ska tas av, kan du kolla i bruksanvisningen, var det brukar stå.
  2. Efter att du lossnat grovfiltret, kan du vrida mikrofiltret av och dra det upp. Mikrofiltret borde vara lätt att ta upp – det är viktigt, att du inte drar för hårt, då du kan riskera att du förstör filtret.
  3. Mikrofiltret, samlar alla mikropartiklar, som små ”sandkorn” och liknande. Skölj filtret under rinnande vatten – så varmt som möjligt. När du kan se, att vattnet rinner genom finfiltret utan problem, är det rent och klart till att sättas tillbaka i diskmaskinen igen.
  4. Grovfiltret samlar alla matresterna och du kan rensa filtret genom att tömma innehållet ut i soppåsen och efteråt skölja det under varmt vatten. När du rensat grovfiltret är det också klart till att sättas tillbaka i diskmaskinen.
 
Alldeles ny maskin. Filtret är ren och slangarna ligger raka.
 
Det kan va så enkelt att det missats att göra hål i anslutningen för avloppet, lossa slangen vid vattenlåset och kolla.
 
Nu bad jag en mer kunnig än jag titta på maskinen.
Han dubbelkollade att slangarna var raka och att det är hål i anslutningen för avloppet osv. Testade 15 min programmet för diskmaskinen igen och det verkade fungera, fram tills det var 1 minut kvar. Det tog aldrig slut utan maskinen bara fortsatte hela tiden. Till slut avbröt jag programmet själv (höll i reset knappen) och då slutligen visades det 0:00 på displayen. Dock fanns det fortfarande vatten kvar i maskinen.

Är den defekt och bör jag lämna tillbaka eller missar jag något enkelt här?
 
Skumpe
B bygghemma skrev:
Nu bad jag en mer kunnig än jag titta på maskinen.
Han dubbelkollade att slangarna var raka och att det är hål i anslutningen för avloppet osv. Testade 15 min programmet för diskmaskinen igen och det verkade fungera, fram tills det var 1 minut kvar. Det tog aldrig slut utan maskinen bara fortsatte hela tiden. Till slut avbröt jag programmet själv (höll i reset knappen) och då slutligen visades det 0:00 på displayen. Dock fanns det fortfarande vatten kvar i maskinen.

Är den defekt och bör jag lämna tillbaka eller missar jag något enkelt här?
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.