Hej,

Vår VP (NIBE 1115, 7kW + 6 kW elpatron) har för första gången larmat senaste veckan (HP/MS), vilket jag förstår kan bero på flera saker. Bland annat dålig cirkulation (luftning av element etc.), igensatt smutsfilter m.m. Har kollat elementen och ser ännu inget uppenbart fel, ringde därför efter en servicetekniker och fick rådet att köra på elpannedrift (EP-drift) tills han har tid att komma och göra en översyn.

Problemet är bara att det är typ 1,5 veckor fram innan hade möjlighet att komma och EP-driften beter sig lite underligt. I menyerna satte jag EP-drift till 1 vilket då gör att den endast går på el, men det blir väldigt liten temperaturskillnad mellan fram- och retur till elementen (VB-f och VB-r), max 2 grader och temperaturen stiger väldigt långsamt, vi pratar timmar för någon grad. Testade igen att slå på värmepumpen och då blev det en temp.diff på 9 grader direkt mellan VB-f och VB-r.

Jag hade väl förväntat mig att 6 kW el skulle ge ungefär samma temp- diff som 7 kW från värmepumpen. Har aldrig haft behovet att köra enbart el tidigare så detta är inget jag uppmärksammat. Spetsning med el under kalla vinterdagar har mig veterligen alltid fungerat. Ska väl också säga att den verkar värma varmvatten (med enbart el) tämligen normalt, men det är just denna lilla tempdiff till radiatorerna som är förvånande vid just EP-drift.

Kan också nämna att man hör reläerna slå till så den drar verkligen el.

Verkar detta normal? Någon annan som haft erfarenhet av att köra BVP, med endast el?

/Magnus
 
om du inte har någon tempdiff mellan framledning och retur, så har du något problem med cirkulationen på varma sidan (element/varmvattensidan) Sen när du startade om så hade du en diff på 9 grader, höll den sig så, eller var det bara tillfälligt?
Prova att lossa skruven i mitten på värmebärar cirkulationspumpen och känn om den snurrar, eller har du rent av mycket luft i systemet?
 
DonPablo R134a skrev:
om du inte har någon tempdiff mellan framledning och retur, så har du något problem med cirkulationen på varma sidan (element/varmvattensidan) Sen när du startade om så hade du en diff på 9 grader, höll den sig så, eller var det bara tillfälligt?
Prova att lossa skruven i mitten på värmebärar cirkulationspumpen och känn om den snurrar, eller har du rent av mycket luft i systemet?
Tack för svar.

Jag får bara 2 graders tempdiff när EP går och den kommer max upp i 27 grader (VB-f). Om jag testar att slå på VP, så går VB-f upp till ca 33-34 grader (VB-r ~ 25 C). Sist jag testade gick den kanske så i ca 1 timme innan jag fick HS/MS larm. Har inte velat testa VP något mer utan kör på el, men problemet är ju att det börjar bli kallt ute, 27 C fram ger inte mycket.

Funderar även om det kan vara något el-fel. Tror inte elpatronen ger den effekt den ska (jag hör ju hur reläerna slår till), men om jag kollar elförbrukningen så pratar vi inte om några 6 kW, knappt 2-3 kW skulle jag tro.

Kan för övrigt säga att när VP går och jag kommer upp i 33-34 grader (alltså innan den larmar) så känner man ju att elementen blir varma, så jag tror inte det är luft i systemet. Ska ven säga att jag ännu inte gett mig på smutsfiltret heller, har en ventil på retur-ledningen som sitter som berget. ville helst överlåta det till serviceteknikern att kolla, men som sagt det är ju en vecka bort och det börjar bli kyligt ute...
 
undra om den går på alla elstegen då?
ger elpatron 6kw så bör den inte ligga så långt efter vp tycker man.
Ja det är svårt säga, utan att själv vara på plats, men hp/ms låter som att du har dålig värmeavgivning/cirkulation, om det nu inte är en bränd fas till kompressorn, men då borde den inte starta egentligen.
 
Ett långskott. Om cirkulationen över värmepumpen är låg får du ett högt delta t, Om cirkulationen med el-patron är högt får du ett lågt delta t. Samma effekt i båda fallen.

Den höga tempskillanden med värmepumpsdrift skulle kunna vara det som nu ger ett högtryckslarm i köldmediekretsen.
 
DonPablo R134a skrev:
undra om den går på alla elstegen då?
ger elpatron 6kw så bör den inte ligga så långt efter vp tycker man.
Ja det är svårt säga, utan att själv vara på plats, men hp/ms låter som att du har dålig värmeavgivning/cirkulation, om det nu inte är en bränd fas till kompressorn, men då borde den inte starta egentligen.
Alltså, jag hör att den reläerna slår till 1- och 2 gånger (alltså 3 resp 6 kW) när jag forcerar ner gradminuterna, men den drar absolut inte 3 eller 6 kW, närmare 2 kW när det borde vara 6 kW om jag kollar elförbrukningen. Börjar också misstänka att det blivit nått knas med elen, till BVPn eller i BVPn, men hur kollar man att en fas är "bränd" till kompressorn? Troligen är det då i BVP, ingen fas är borta i elcentralen. Hade inte heller förväntat mig att den skulle starta om en fas är borta, men vad vet jag.

Kommer få hit en elektriker i morgon, ingen expert på värmepumpar, men som ska få mäta upp lite spänningar och strömmar till elkassetten.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ett långskott. Om cirkulationen över värmepumpen är låg får du ett högt delta t, Om cirkulationen med el-patron är högt får du ett lågt delta t. Samma effekt i båda fallen.

Den höga tempskillanden med värmepumpsdrift skulle kunna vara det som nu ger ett högtryckslarm i köldmediekretsen.
Tack för kommentaren, men är inte riktig med på hur du tänker här. Med "cirkulationen över värmepumpen" menar du diff i KB-f och KB-r? Sist jag körde igång VPn så hade jag en diff på 4 grader (KB-f = 4, KB-r = 0 grader), är väl ganska normalt antar jag.

När det gäller elpatronen så kan jag med säkerhet säga att den inte alls ger den effekt den ska, så lågt delta t där bör ha med elen att göra på nått sätt.
 
Har du kollat eventuella överhettningsskydd till elpatronen?
 
Cirkulationspumpen på VB-sidan?
Somliga har "sommardrift" med avstängd c-pump och då är det lätt att den trögar till sig.
 
E engmag skrev:
När det gäller elpatronen så kan jag med säkerhet säga att den inte alls ger den effekt den ska, så lågt delta t där bör ha med elen att göra på nått sätt.
Ja så är det nog. Om inte är flödet betydligt större än vad det borde vara.

Nej jag tänkte tempdiffen över värmen. Nu antar jag att vattnet tar olika väg (i någon del) om du kör elpatron eller bara värmepump. Om inte faller hypotesen!
 
M MagHam skrev:
Cirkulationspumpen på VB-sidan?
Somliga har "sommardrift" med avstängd c-pump och då är det lätt att den trögar till sig.
Cirkulationspumpen går alltid, sommar som vinter, så jag tror inte den är problemet. Kan visserligen vara dåligt flöde i VB-systemet ändå om exempelvis smutsfiltret är igensatt, men det borde ändå inte vara sådan skillnad i tempdiff mellan att köra enbart el och värmepump.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja så är det nog. Om inte är flödet betydligt större än vad det borde vara.

Nej jag tänkte tempdiffen över värmen. Nu antar jag att vattnet tar olika väg (i någon del) om du kör elpatron eller bara värmepump. Om inte faller hypotesen!
Ok, förstår. Jag förutsätter nog att elpatronen sitter i serie med värmepumpen så vattnet tar nog ingen annan väg.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
enligt elschema, så funkar inte elpatron på något steg, om överhettninsskyddet slagit ifrån.
Om den inte går på full elpatron, så skulle jag mäta på kontaktorerna, samt mäta slingorna, inte helt omöjligt de är brända.
 
useless useless skrev:
Har du kollat eventuella överhettningsskydd till elpatronen?
Hade en elektriker som kollade lite igår, överhettningsskyddet hade inte slagit till. Måste även säga att styrningen beter sig lite konstigt. Har pumpen i EP1-läge, forcerar ner gradminuterna, men reläerna vill ändå inte slå till, eller rättare sagt de slår till lite slumpmässigt. Först slår ena reläet till, sedan slår det av efter ca 1 min fast lampindikatorn fortfarande visar att elpatronen är på, testade flera gånger. Det andra reläet slog aldrig till, så här är EN förklaring till den låga tempdiffen vid eldrift. Det är endast en patron som är igång, inte två.

När vi väl fått ena reläet att slå till mätte vi upp spänning och ström till elslingorna. Det är endast en slinga som går med en ström om ca 7 A så ca 1.6 kW är vad jag får ut, inte 3 kW som förväntat. Stämmer ju väl med den effektförbrukning jag sett tidigare och är en andra förklaring till den låga tempdiffen vid eldrift. En annan lustig sak är att flera av slingorna inte var inkopplade, se bild, men det ligger spänning på kablarna. Frågan är om detta varit rätt inkopplat från början. De vita, lösa, kablarna med tejp var det spänning på, de är helt lösa bakom skyddsplåten utan tejp (den satte vi dit), hade lätt kunnat blir kortslutning om de kommit åt plåten.

Elpannas kopplingspanel med lösa, tejpade kablar och delvis inkopplade elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slutsatsen är alla fall att det verkar vara något skumt med hela styrningen, endast ett relä fungerar (lite slumpmässigt), endast en slinga är inkopplad och just nu så värmer jag huset och varmvattnet med bara 1.6 kW. Hoppas på en lösning innan det blir allt för kallt ute.
 
Hade själv en kontaktor på vår FLVP (Nibe) som gav upp efter 6 år. Fick en massa "spökfel" som följd och konstiga symptom. Nödkörning funkade ej som det skulle, en glasrörssäkring på styrkortet gick efter 3 minuter osv. Fick väldigt god hjälp av Nibe-support som aldrig varit med om något liknande. Vi fick i princip koppla bort sak efter sak för att till slut kunna hitta vad det berodde på. Då var det en kontaktor som inte fungerade som den skulle. Tror en ny kontaktor kostade 700kr eller något sådant.

Förra året gav ett reläkort upp med massa olika spöksymptom även där. Men tydligast var att den hela tiden fortsatte producera varmvatten utan att slå av trots att den uppnått gränsvärdet. Insåg då att det troligen var ett relä som kunde ge det symptomen. (Dvs styrningen gav rätt kommando men lyckades ändå inte stänga av strömmen) Fick tag i ett begagnat reläkort för 300kr på Blocket och chansade och sen fungerade det igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.