Jag har ett hyfsat stort problem. Vi har byggt en altan på ca 4 x 8 meter. Ena bärlinan är fäst i huset, en bärlina på plintar vid 2 meter ut och i ytterkant en bärlina som stöds upp av en L-forms liknande stödmur. Detta är gjort i en sluttning ned från huset.

Problemet är att muren nu har börjat luta utåt och på så sätt drar med sig stolparna som altanen står på. Troligtvis är det sättningar i marken som gjort så att hela L:t börjat luta. Det är en hyfsat stor konstruktion med en betongplatta på ca 0,7m bred 0,15 m tjoch och 8 m lång. På den står en mur byggd av skalblock fyllda med betong, mått ca 0,19m x 1m x 8m. Och om det är massorna under hela konstruktionen som flyttat på sig blir det ganska svårt att rikta upp den igen. Jag funderar istället på hur man kan se till att den inte skall öka sin lutning, den nuvarande lutningen kan jag leva med. på utsidan av muren finns det plats, där är enbart en gräsmatta.

Är det någon som har något bra förslag på hur man skall bygga ett stöd för muren. Själv har jag funderat på att gjuta några fundament framför i marken där man sedan gjuter en trekant som stöd för muren. Annat alternativ jag tänkt på är att gjuta en linje med vanliga plintar och fär också har trekanter som stöder upp muren. I båda fallen återfyller man , kanske helst med någon sorts sprängsten i botten för att sedan fylla på med finare material. Kommer då ha en hel sluttning och betongkonstruktion som stöder upp muren.

Vill helst inte att för mycket av gräsmattan framför försvinner då det är den enda platta gräsmattan på tomten. men ca 1 meter är inga problem.

Att tillägga, huset ligger på landet och har enbart en mindre grusväg som leder dit vilken bedför att större maskiner har svårt att ta sig dit.

Tacksam för alla som kan komma med någon god idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.