Hej,
Min vattenpump stänger av efter ca 5 minuter, motorskyddet löser ut.
Har nyinstallerad pump och el, är osäker på om motorskyddet är rätt, eller om inställningen är riktig. Se bilder på pumpdata och motorskydd.

Mycket tacksam för svar från någon som kan!
 
  • Närbild på en suddig typskylt till en vattenpump med specifikationer som modell DX4-05 och motor Franklin SS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorskyddsströmbrytare märkt med EATON, modell PKZM01-2,5 och parametrar för pumpskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningen av skyddet är rätt. För att komma närmare en orsak behöver man näta strömmen. Det kan paradoxalt vara så att den pumpar för mycket. Denna pump ska klara max 50 liter/min. Om det går för "lätt" så att flödet blir för stort så drar den mer ström. Prova därför att spola vatten med mindre flöde för att se.

Jag har försökt tyda tekniska data för din pump men jag kan inte termerna
https://www.emspump.se/pdf/Datablad_DX_4_1203.pdf
https://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/258/subcategory/378/product/760
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inställningen av skyddet är rätt. För att komma närmare en orsak behöver man näta strömmen. Det kan paradoxalt vara så att den pumpar för mycket. Denna pump ska klara max 50 liter/min. Om det går för "lätt" så att flödet blir för stort så drar den mer ström. Prova därför att spola vatten med mindre flöde för att se.

Jag har försökt tyda tekniska data för din pump men jag kan inte termerna
[länk]
[länk]
1000 tack för ditt svar!
 
Motorskyddet är nog lite för klent inställt, den drar 1,6 A och inställt på 1,6 A vrid upp motorskyddet till ca 2,2 A så klarar det sig nog.
 
Nej vrid under inga omständigheter upp motorskyddet. Det ska stå på motorns märkström enligt märkskylten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej vrid under inga omständigheter upp motorskyddet. Det ska stå på motorns märkström enligt märkskylten.
NU snackar du bara skit och vet inget om inställningar av motorskydd, hur många motorer/pumpar har du driftsatt under din tid som kan kallas elektriker och inte något teoretiskt förfarande. Så vet du inte inget och inte har arbetat .med detta, så ska du hålla dig borta med att säga något.
 
Tyvärr kommer jag att fortsätta att framhärda min sak i denna fråga. Är man rädd om sin motor så ställer man aldrig motorskyddet på ett för högt värde.
 
  • Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr kommer jag att fortsätta att framhärda min sak i denna fråga. Är man rädd om sin motor så ställer man aldrig motorskyddet på ett för högt värde.
I tidigare inlägg så hat du sagt att du inte är elektriker och det tolkar jag som att du en teoretiker, inte fel det heller. Att med paper , penna och miniräknare, räkna på vissa saker. Nu är det praktik i livets hårda skola som gäller och det hat du inte. Så att kategoriskt framhålla något som att du vet bäst år inte bra. I övrigt så har du ingen erfarenhet av praktiskt arbete med el, utan läser dig till vad andra skriver och tar åt dig detta, samt framför det som eget kunnande. Inte fel det heller, men lär sig något nytt varje dag, men inte framhålla det som eget.
Det med teori är bra. Nu ska du förklara lite mer och det ska kunna med dina kunskaper, ett MSK som ställs in på tex 2 amp och en motor är på 1,5 amp, och en fas försvinner , hur mycket ökar strömmen då i övriga faser, samt när löser MSK ut. Det finns nog fler på detta forum som kan svara på det. Så var inte så tvärsäker med dina svar i olika situationer angående EL. Samt håll en lite lägre profil på dina svar, dom kan vara lite för avancerade för vissa, det behövs ingen hel bok för att svara.
 
J jonaserik skrev:
NU snackar du bara skit och vet inget om inställningar av motorskydd, hur många motorer/pumpar har du driftsatt under din tid som kan kallas elektriker och inte något teoretiskt förfarande. Så vet du inte inget och inte har arbetat .med detta, så ska du hålla dig borta med att säga något.
Lugn och fin nu.
 
jonas_da jonas_da skrev:
Lugn och fin nu.
Är alltid lugn i mitt arbete och vet vad jag talar om.
 
J jonaserik skrev:
Är alltid lugn i mitt arbete och vet vad jag talar om.
Du skriver alldeles för mycket BS rent ut sagt.
Motorskyddet ska stå på motorns märkström. Punkt slut.
 
  • Gilla
yamaqasi
  • Laddar…
Jag ansluter mig till falangen som påstår att nästa steg är att mäta motorns ström, och besluta vidare åtgärder efter resultatet av denna mätning.
Ställa på motorskyddet "med moms" för att kompensera för något luddigt fenomen känns fel.
Mät strömmen.
 
  • Gilla
yamaqasi
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du skriver alldeles för mycket BS rent ut sagt.
Motorskyddet ska stå på motorns märkström. Punkt slut.
Går bra att komma med kommentarer, det med att komma med försvar för andra finner jag nog lite som att
""" Du vet inget "" Tror inte det är bra med en sådan attityd på ett forum, då det finns en del som kanske har en hel del erfarenhet av det som det dryftas om. Så till sist och syvenes kanske det är bra att hålla en låg profil för en del av sina inlägg.
 
  • Haha
yamaqasi
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag ansluter mig till falangen som påstår att nästa steg är att mäta motorns ström, och besluta vidare åtgärder efter resultatet av denna mätning.
Ställa på motorskyddet "med moms" för att kompensera för något luddigt fenomen känns fel.
Mät strömmen.
Håller med dig om momsen, nu är det så att spänningen i nätet varierar och då varierar även strömmen upp och ner, i ena fallet mindre och andra mer. Står då MSK snålt/exakt så kan det lösa i variationerna. Bäst är alltid som du säger mäta av amp och ställa efter det + lite moms som du kallar det.
 
Jag skulle gissa att pumpen sitter lite djupare än 67 meter vattenpelare vilket om jag inte är helt tappad bakom en vagn bör medföra att den drar lite mer än 1,6A. Jag hade provat mig fram, höj till 1,7 och se om problemet försvinner. Men så mycket högre än så skulle jag inte ställa ett motorskydd.
 
  • Gilla
Hakcar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.