Hej,

har idag en köksfläkt från Electrolux (en sådan här: https://www.electroluxhome.se/vitvaror/koksflakt/vagghangd-koksflakt/lfv316k/) som köptes huvudsakligen då den såg snygg ut. Problemet är att det blir väldigt mycket matos och det sugs inte upp av fläkten utan stiger hellre mot taket.

Jag antar att detta är p.g.a. hur fläkten är utformad, då fläktens styrka ska vara helt okej som jag förstår det (max 600m3/h).

Tror ni att det hade hjälpt att byta ut fläkten mot t.ex. en https://thermex.se/produkter/decor-787-vagg/svart-9?GroupID= så att matosen "fångas" under kupan?
 
A
V vaggen12 skrev:
Hej,

har idag en köksfläkt från Electrolux (en sådan här: [länk]) som köptes huvudsakligen då den såg snygg ut. Problemet är att det blir väldigt mycket matos och det sugs inte upp av fläkten utan stiger hellre mot taket.

Jag antar att detta är p.g.a. hur fläkten är utformad, då fläktens styrka ska vara helt okej som jag förstår det (max 600m3/h).

Tror ni att det hade hjälpt att byta ut fläkten mot t.ex. en [länk] så att matosen "fångas" under kupan?
har du tillräcklig tilluft i köket?
 
electroluxaren skrev:
har du tillräcklig tilluft i köket?
Det finns ingen tilluft i köket, bara i sovrum och vardagsrum.

Det fanns tidigare ett ventil i köket, men den skulle stängas enligt info och det gjordes...
 
BirgitS
Electroluxaren menar nog om tillräckligt med luft kommer in i köket från andra rum.
Blir det någon skillnad med matoset om du öppnar ett fönster på glänt i angränsade rum eller i köket?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
precis öppna ett fönster och se om det gör skillnad
 
electroluxaren skrev:
precis öppna ett fönster och se om det gör skillnad
Öppnar jag ett fönster i vardagsrum eller sovrum så gör det ingen skillnad. Öppnar jag fönstret i köket blir det däremot bättre.
 
BirgitS
Finns det en ordentlig springa under eller över alla dörrar så att luften kan passera mellan rummen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det en ordentlig springa under eller över alla dörrar så att luften kan passera mellan rummen?
Ja, där är inga stängda dörrar alls.
 
BirgitS
Om det inte är någon dörr mellan köket och rummet utanför så är det ju i praktiken (för luften) samma rum och då borde det inte spela någon roll om du öppnar ett fönster i köket eller rummet utanför.

Sätter du igång fläkten 5-10 minuter innan du börjar använda spisen?
Ibland behöver man det för att få ordning på luftflödena.

Hur länge har du haft fläkten?
Är den rengjord (om det har gått några månader).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte är någon dörr mellan köket och rummet utanför så är det ju i praktiken (för luften) samma rum och då borde det inte spela någon roll om du öppnar ett fönster i köket eller rummet utanför.

Sätter du igång fläkten 5-10 minuter innan du börjar använda spisen?
Ibland behöver man det för att få ordning på luftflödena.

Hur länge har du haft fläkten?
Är den rengjord (om det har gått några månader).
Ja, jag sätter igång fläkten en stund innan.

Jag har haft fläkten i ca tre år, och den har varit likadan hela tiden.

Spelar ingen roll om den är helt nyrengjord eller varit använd ett tag.
 
BirgitS
Jag har sett andra klaga på att den typen av fläktar är dåliga på att fånga upp allt.
 
V vaggen12 skrev:
Hej,

har idag en köksfläkt från Electrolux (en sådan här: [länk]) som köptes huvudsakligen då den såg snygg ut. Problemet är att det blir väldigt mycket matos och det sugs inte upp av fläkten utan stiger hellre mot taket.

Jag antar att detta är p.g.a. hur fläkten är utformad, då fläktens styrka ska vara helt okej som jag förstår det (max 600m3/h).

Tror ni att det hade hjälpt att byta ut fläkten mot t.ex. en [länk] så att matosen "fångas" under kupan?
Den där är ju helt felkonstruerad! Som en böjd TV eller en bil med tre hjul.

Sedan brukar det väldigt ofta bli bättre drag i spisfläken om man öppnar för vädring just i köket. Lite märkligt att det då inte är lika effektivt att öppna i ett annat rum men så är det ofta. Jag har valt att inte grotta ner mig i varför och bara gilla läget. :)
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.