Hej,

Jag har köpt en begagnad Luna svets som går på 230/380 volt, jag kör den på 230 V idag. På 230 V fungerar elektroder upp till 2.5 mm bra men jag skulle vilja köra grövre elektroder än så och vill därför koppla om den på 380 Volt. På framsidan finns ett reglage märkt 230 V, 0 V eller 380 V om jag bara ändrar där händer ju inte så mycket (jag har ju fortfarande 230 V in i svetsen).

Jag förstår att jag måste byta sladden och koppla om inuti svetsen men det finns ingen kopplings instruktion för detta, är det någon som vet var man kan ladda ner manualer för Luna svetsar? Eller kan hjälpa mej på annat sätt?

Mvh
Mats
 
Hjälpa dig ja, men att hitta och ladda ner manualen överlåter jag till dig.
Prova med att maila Luna och fråga?

/Kent
 
Nja, jag har jagat rätt på ett telefon nummer som jag ska pröva på måndag. Det känns bara så medeltid att inte hitta info om detta på nätet...

Vi får se vad de säger på måndag!

//Mats
 
Jag som är ÅF når sprängskisser men inte manualerna.
Vad är det för svets?
 
A
På den Luna jag hade så satt det dels en 230v kabel och dels en 380v 2-faskabel, inuti var det två plintar, en för 220v kabeln och en för 380v kabeln. För 380v så går den alltså bara på 2 faser utan nolla.
En annan svets jag hade så gick det på samma plint, men om man skulle köra 380v så kopplade man två faser istället för Fas och Nolla, man fick alltså byta kabel beroende på vad man ville köra på. Borde synas om du öppnar upp höljet hur det ska kopplas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.