Står inför ett dilemma.


Har i några års tid fått in en stickande doft från ett av sovrumen. Denna doft kommer ut från golv/väggvinkel. MEN, det är enbart ibland.


t.ex vid väderomslag, från minus till plusgrader. Vid kraftig blåst. Luktar väldigt mycket när det blåser. Men luktar ingenting, vid bra väderförhållanden.


Under vintern känner jag att det drar in lite kallluft, genom golv/väggvinkel om man håller handen där.


Doften som jag känner kommer till 99% från asfaboarden. Se Konstruktion nedan:


Utvändigt sett


Tegelfasad - Luftapalt - pappbeklädd isolering - Asfaboard - Isolering - Råspont - Spånskiva (typ tretex)


Huset är från 1963. Denna golvväggvinkel ligger också på suterängdelen på huset, så det är ca 2.30m upp från marken, så ingen risk att det är någon markfukt som letat sig upp.


Min teori är att när det blåst kraftig och regnat mot teglet så har detta under årens lopp trängt in och förmodligen gjort asfaboarden blöt. (Detta är på norr sidan också)


Men den har nog torkat upp mellan varven då det är lufthål i tegelfasaden varje meter ungefär.


Samt så tror jag att det är otätt, att kanske isoleringen har krupit iväg lite så jag har en köldbrygga just där.


Så nu funderar jag hur jag ska åtgärda detta.


Att riva ner hela tegelfasaden kommer inte på fråga då detta blir alldeles för dyrt.


Men min tanke är att öppna upp hela innerväggen. Kapa upp råsponten hela vägen längst ner & 1 meter upp på väggen. Ta bort den gamla isoleringen och sätta dit ny isolering.


Bygga igen det jag kapade upp och smacka dit gipsskivor, som jag försöker sätta tajt mot golv.


Funderar även på att öppna upp golvet närmast väggvinkel och se om sågspånen kan ha drevat bort närmast väggen och i så fall fixa tills det.


Sen tänkte jag kanske dra en silikonsträng längst ner på gipset för att täta lite mer där.


En annan tanke är att sätta plast från golv och upp 1 meter på väggen för att täta denna golv/väggvinkel. I så fall bakom råsponten på golv & vägg, och sen bygga igen.


Då jag tror det är asfaboarden så borde den ju kunna luftas utåt genom luftningen i tegelfasaden istället för inåt i huset och på så sätt inte göra någon mer skada.


Vill gärna ha era åsikter.
 
Redigerat:
Bifogar en bild på fasaden. Sovrummet ligger ovanför garageporten. Tycker doften kommer mellan garageport & dörr ungefär
 
  • Fasad med garageport och dörr under ett sovrum på natten, möjlig doftkälla angiven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tompee3 skrev:
Står inför ett dilemma.


Har i några års tid fått in en stickande doft från ett av sovrumen. Denna doft kommer ut från golv/väggvinkel. MEN, det är enbart ibland.


t.ex vid väderomslag, från minus till plusgrader. Vid kraftig blåst. Luktar väldigt mycket när det blåser. Men luktar ingenting, vid bra väderförhållanden.


Under vintern känner jag att det drar in lite kallluft, genom golv/väggvinkel om man håller handen där.


Doften som jag känner kommer till 99% från asfaboarden. Se Konstruktion nedan:


Utvändigt sett


Tegelfasad - Luftapalt - pappbeklädd isolering - Asfaboard - Isolering - Råspont - Spånskiva (typ tretex)


Huset är från 1963. Denna golvväggvinkel ligger också på suterängdelen på huset, så det är ca 2.30m upp från marken, så ingen risk att det är någon markfukt som letat sig upp.


Min teori är att när det blåst kraftig och regnat mot teglet så har detta under årens lopp trängt in och förmodligen gjort asfaboarden blöt. (Detta är på norr sidan också)


Men den har nog torkat upp mellan varven då det är lufthål i tegelfasaden varje meter ungefär.


Samt så tror jag att det är otätt, att kanske isoleringen har krupit iväg lite så jag har en köldbrygga just där.


Så nu funderar jag hur jag ska åtgärda detta.


Att riva ner hela tegelfasaden kommer inte på fråga då detta blir alldeles för dyrt.


Men min tanke är att öppna upp hela innerväggen. Kapa upp råsponten hela vägen längst ner & 1 meter upp på väggen. Ta bort den gamla isoleringen och sätta dit ny isolering.


Bygga igen det jag kapade upp och smacka dit gipsskivor, som jag försöker sätta tajt mot golv.


Funderar även på att öppna upp golvet närmast väggvinkel och se om sågspånen kan ha drevat bort närmast väggen och i så fall fixa tills det.


Sen tänkte jag kanske dra en silikonsträng längst ner på gipset för att täta lite mer där.


En annan tanke är att sätta plast från golv och upp 1 meter på väggen för att täta denna golv/väggvinkel. I så fall bakom råsponten på golv & vägg, och sen bygga igen.


Då jag tror det är asfaboarden så borde den ju kunna luftas utåt genom luftningen i tegelfasaden istället för inåt i huset och på så sätt inte göra någon mer skada.


Vill gärna ha era åsikter.
T tompee3 skrev:
Står inför ett dilemma.


Har i några års tid fått in en stickande doft från ett av sovrumen. Denna doft kommer ut från golv/väggvinkel. MEN, det är enbart ibland.


t.ex vid väderomslag, från minus till plusgrader. Vid kraftig blåst. Luktar väldigt mycket när det blåser. Men luktar ingenting, vid bra väderförhållanden.


Under vintern känner jag att det drar in lite kallluft, genom golv/väggvinkel om man håller handen där.


Doften som jag känner kommer till 99% från asfaboarden. Se Konstruktion nedan:


Utvändigt sett


Tegelfasad - Luftapalt - pappbeklädd isolering - Asfaboard - Isolering - Råspont - Spånskiva (typ tretex)


Huset är från 1963. Denna golvväggvinkel ligger också på suterängdelen på huset, så det är ca 2.30m upp från marken, så ingen risk att det är någon markfukt som letat sig upp.


Min teori är att när det blåst kraftig och regnat mot teglet så har detta under årens lopp trängt in och förmodligen gjort asfaboarden blöt. (Detta är på norr sidan också)


Men den har nog torkat upp mellan varven då det är lufthål i tegelfasaden varje meter ungefär.


Samt så tror jag att det är otätt, att kanske isoleringen har krupit iväg lite så jag har en köldbrygga just där.


Så nu funderar jag hur jag ska åtgärda detta.


Att riva ner hela tegelfasaden kommer inte på fråga då detta blir alldeles för dyrt.


Men min tanke är att öppna upp hela innerväggen. Kapa upp råsponten hela vägen längst ner & 1 meter upp på väggen. Ta bort den gamla isoleringen och sätta dit ny isolering.


Bygga igen det jag kapade upp och smacka dit gipsskivor, som jag försöker sätta tajt mot golv.


Funderar även på att öppna upp golvet närmast väggvinkel och se om sågspånen kan ha drevat bort närmast väggen och i så fall fixa tills det.


Sen tänkte jag kanske dra en silikonsträng längst ner på gipset för att täta lite mer där.


En annan tanke är att sätta plast från golv och upp 1 meter på väggen för att täta denna golv/väggvinkel. I så fall bakom råsponten på golv & vägg, och sen bygga igen.


Då jag tror det är asfaboarden så borde den ju kunna luftas utåt genom luftningen i tegelfasaden istället för inåt i huset och på så sätt inte göra någon mer skada.


Vill gärna ha era åsikter.
Tjena!

Så som du beskriver din byggnad har jag exakt lika. Våran utbyggnad är från -64.
Orsaken till lukten är att taket har läckt in vatten vid takfoten, och vidare ner i väggen.
Köpte en "Ozonair" och testade, blev bättre lukt ett tag. Tänkte nästa gång att prova lite mer koncentrerat med att borra upp doshål nertill mot golvet i uttagshöjd (som det luktar ifrån), och där pressa in luften från "Ozoneair".
Annars blir det att riva den del av väggen som det luktar ifrån.
Hur har det gått för dig, skulle vara kul att veta!
Mvh Jonny
 
  • Gilla
Steroh
  • Laddar…
Hej

Hur har det gått för er? Står i samma problem
 
Hej!

jag har fått bort den lukten, någon enstaka gång kan jag känna minimalt. Jag jobbar som snickare och öppnade upp både i golv & vägg för att se så inget var skadat.

problemet var att asfaboarden blivit utsatt för fukt i en liten mängd. förmodligen genom väderomslag.

men det syntes ingen påverkan i isolering eller annat material, såg några håligheter i asfaboarden som jag tätade till.

sen gjorde jag en liten annorlunda tätning i samråd med experter. Satte vindpapp invändigt istället för plast, då inget i huset är plastat sen innan. Då finns det chans att det kan andas lite igenom detta, sen tätade jag golvväggvinkel med silikon. Då det är där lukten kommer upp.

Väggen kommer kunna ventileras utåt pga konstruktionen med luftspalt och avluftning i tegelfasaden.

men gör man detta bör man kolla upp så man inte stänger in något som behöver bytas.

jag bytte även lite av isoleringen i det området som lukten kom från.

lycka till
 
  • Grundkonstruktion med armeringsjärn på en byggarbetsplats under vintern, snötäckt mark runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med vägg där asfaboard har öppnats upp för att tätas och isoleras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten golv- och väggsektion i ett hus under reparation med synlig isolering och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete där vägg och golv öppnats för att tätas och ventileras, synlig asfaltboard och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfaboard med håligheter och isoleringsmaterial synligt i en öppnad väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg med svart vindpapp och gröna tätningsband vid golvanslutningen som en del av en renovering för att avhjälpa luktbekymmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionsbild av golv och vägg med öppen asfaboard, synligt isoleringsmaterial och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat hörn av ett rum med vitmålat golv och nysatt gipsskiva på väggen, utan synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med oskadad asfaboard på väggarna och synliga tätade håligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!
 
Hur kom ni fram till att det var asfaboarden som lukta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.