Hej på er igen.. Efter en tid då jag inte kunnat arbeta med badrumsrenoveringen är det dags nu igen. Det stod tyvärr stilla ett tag pga diverse tråkiga anledningar.

Nu till min undran. Det är så att jag satt upp cascos wetstopfolie på väggarna med tillhörande lim. Det stod på limburken att 1 liter ska räcka till 4-5kvm. När jag började rolla på limmet på väggarna och testade sätta dit folien märkte jag att det knappt fastnade nåt lim överhuvudtaget på folien. Jag använde mig av "gnidde" för att få bort alla luftbubblor, men märkte trots det dagen efter några luftbubblor lite här och där. Gaah, så irriterande.. visar sig att jag antagligen haft för lite lim (?) på väggen. Och då räckte limmet ändå bara till lite mer än en board, dvs ca 2,5-3kvm. Nu har jag fått skära upp snitt i folien, lägga dit mer lim och sen "lappa ihop" hålet med ytterliggare folie. Vet inte om det är ett korrekt sätt, men det blir iallafall tätt. Strök sen på aquastop över skarvarna. Notera att jag även strök på limmet på baksidan av folien vilket gjorde det lite bättre och folien fastnade lite bättre.

Såå... nu kanske man kan börja kakla? NEJ! När jag skulle gå vidare i projektet imorse visade det sig att jag ändå har kvar ett fåtal bubblor, väldigt små men ändå. Utgör dessa några problem, jag menar det ska väl vara helt tätt? Har sökt och sökt överallt, men inte riktigt hittat några bra svar. Vad är det för fel på limmet? Jag menar, man tror ju att tillverkaren vet exakt hur mycket lim som behövs?!

Ska jag återigen skära upp där hålen finns och försöka få allt tätt? Börjar bli ganska irriterande måste jag säga!

Någon som haft samma problem och hur har ni löst det isåfall?

När kom kravet på att man måste ha våtrumsfolie i zon1 och på yttervägg? Hur gjorde man innan? Rollade 3-4 lager med fuktspärr/tätskikt?

Mvh
 
T
Efter att du har dragit på limmet med antingen en limspridare eller roller så ska man vänta en stund innan man sätter upp våden för att det inte ska bli gasbildning som gör att det blir blåsor. Även en timme efter att man har satt upp vådorna kan man få gå över en gång till med gnidde för att släta ut blåsor.

Du verkar ha dragit på alldeles för mycket lim med rollern.

Men om du bara har små blåsor så gör det ingenting.
 
Jaså, det visste jag inte att man skulle göra och de i affären sa inget om detta.. :S Nåja, då kan det mycket väl stämma att jag satt för mycket lim bakom våderna då jag tog extra mycket med tanke på att jag trodde det var för lite!

Men.. hur små blåsor är "godkänt" och över hur stor yta? Antar att det är för att kaklet verkligen ska sitta kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.