Hej

Jag har installerat ett Lexel IHC system i mitt hus. Det är rätt så om fattande med 35 dimmer moduler, 5 output enheter och 10 input enheter. Det var ingen billig installation och jag var väl inte helt med på vad det var jag köpte...

Problemet är att nu har det börjat strula, dimmer moduler slutar fungera och jag måste köpa nya á ca 1500 kr/st. Det blir snabbt mycket pengar och dessutom ska det installeras. Som tur är är svågern elektriker men inte särskilt insatt i denna typ av system vilket gör att det tar ännu längre tid.

Den elfirma som gjorde installationen från början verkar ha gått i kk, för det går inte att få tag i dom. Till saken hör att dom inte slutförde projektet innan det var klart så jag fick ta hjälp av ytterligare en kille som var duktig på IHC system, men han är programmerare och inte elektriker.

Min fråga är nu, vem ska man vända sig till för att få hjälp med detta? Schneidler-electrics och Elko vänder sig ju bara till återförsäljare och någon sådan känner jag inte till.
Kan detta vara något som skulle kunna gå på försäkringen? Jag har ju redan köpt nya dimmer moduler för ca 10 000 kr...

Tacksam för tips och råd.

Mvh
Andreas
 
men varför har dom gått sönder? har du ingen garanti? även om firman som installerat prylarna har gått i kk så har ju du garanti jos leverantör/ tillverkare
 
ullberg
Jag kan inte så mycket om IHC, men för KNX brukar man rekommendera att lämna lite plats mellan dimmrarna i centralen, värmen ska (har jag hört, har ingen källa så det kan vara onödigt) kunna förstöra dimmrarna. Hur sitter de i din central?

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.