Har köpt en ledstripe på 5 meter som jag skall ha liggandes ovanpå en garderob.

När jag kopplar ihop den med transformatorn och till en taklampskontakt så flimmrar bara ljuset, jag lyckas inte få något fast sken.

Jag undrar nu om det är något fel på transformatorn och om någon har tips på vilken jag ska köpa för att få det att fungera korrekt. Som jag nämnde tidigare så skall det kopplas till en taklampsuttag.
Skärmavbild 2013-02-11 kl. 21.14.28.png
 
Det drivdonet ser ut att vara i behov av Nolla och Fas på rätt plintar. Men din lampkontakt så kan du ha skickat in Fas på noll plinten o vice versa. Ledtejpen ser även ut att den bör kopplas in med rätt polaritet.

Bilden är lite suddig men är drivdonet bränt eller är det någon form av sol där vid CE märkningen?

Såldes drivdonet med Ledtejpen eller är det något du har köpt vid sidan av?
Rätt spänningar och framförallt klarar den att leverera den mA som ledtejpen vill ha?
Har du spec på ledtejpen?

Är det en vanlig strömbrytare du har till din kontakt i taket?
 
Drivdonet ser ut att ge 1A och 12V och slingan (om jag googlat rätt) behöver 3A (i dess fulla längd dvs 5m) och 12V. Så du har garanterat överbelastat drivaren en hel del. Provat att bara driva 1m?

Du bör ha en transformator på minst 36W för att driva hela slingan
 
Redigerat:
Ja, den där var ju rejält bränd.

En LED-strip kan man ju även möjligtvis vilja ha dimmer på. Då krävs lite mer grejer.

Jag skulle tipsa dig att ringa en elfirma. Bor du i bostadsrätt eller villa så får du då även nyttja ROT-avdrag.

//Patrik
 
Redigerat:
För liten led drivare.
Varje lysdiod 3528 SMD tar 0,08 watt, du har 600 styck på 5 meter, vilket ger 0,08x600=48watt
LED drivaren skall klara 48watt, 12v och 4A minst, rekommendationen säger + 20% extra för säkerhets skull
 
dyben skrev:
För liten led drivare.
Varje lysdiod 3528 SMD tar 0,08 watt, du har 600 styck på 5 meter, vilket ger 0,08x600=48watt
LED drivaren skall klara 48watt, 12v och 4A minst, rekommendationen säger + 20% extra för säkerhets skull
Tur att någon har huvudet på skaft när det börjar bli sent :)
 
O
Jo den borde fungera... åtminstonde med de uppgifter som finns här i tråden....
 
Elektronisk transformator duger inte pga den ger ut en växelspänning (AC). Alla led strip jag har sett drivs med likspänning 12 volt DC och vissa modeller kräver 24 volt DC
 
Skulle man kunna köpa en sådan här för att sedan kapa ac kabeln och montera på en takkontakt?
 
den jag länkade till ger DC och funkar perfekt...
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.