Bakgrund: Håller på med att få fast ledstången i källartrappen hos min svärmor. Ett par pluggar längst ner har släppt. Ett enkelt jobb fixat medan kaffet blev klart, tänkte jag, men icke. Väggen verkar bestå av gipsskiva längst ut och kanske lättbetong. Syns som strån i väggmaterialet, typ. Jag skaffade en större plugg med utvändiga gängor, skulle vara för lättbetong, men när jag försökte skruva fast ledstången började även pluggen snurra och hålet blev förståss ännu större.
Vore enkelt om det bara var att proppa igen hålet med spackel och sen använda en vanlig plugg, men ingenting blir enkelt när jag ska göra nåt.
Problem/frågeställning: När jag kollar i hålen på dom 2 fästen jag lossat på så syns en typ bricka eller mutter en bit in, svårt att se vad det är. Den är av metall och verkar sitta riktigt fastgjuten, ca 6 cm in i hålet. Jag kan inte se om den är gängad som en mutter eller inte, men den verkar vara tjockare än en vanlig bricka. Har någon av er råkat på det här nån gång och kan förklara vad den har för funktion, om någon. Man är ju begränsad i val av plugglängd och skruvtjocklek pga det där.
Min första tanke var att, om den är gängad, att man kunde skruva in en gångstång och sen ett ledstångsbeslag på den, borde sitta som berg, men på beslaget sitter det ju en vanlig 10 mm skruv. Tänkte också om meningen var att man skulle tvinga in skruven på ledstångsbeslaget i hålet på brickan/muttern, men det känns lite osäkert att ta i så mycket. Till saken hör att svärmor är på väg att sälja huset, så det får inte bli nån stor renovering av det här.
Har pratat med några i bygghandeln, men ingen har nån aning, så mitt hopp står till den samlade kunskapsbanken på detta forum. Tack på förhand.
 
Men hur tog du bort hållarna? Var dom skruvade i plugg?
 
Ja, det sitter vanliga pluggar i dom två hålen jag tagit ur. Vanliga träskruvar har använts, sitter samma typ av skruvar på resten av fästena. Pluggarna går fram till den där brickan och skruven måste ha nått genom hålet i den samma. Hålen i räcket är stort nog för skruvarna, ett riktigt ledstångsbeslag passar inte, så det har förmodligen varit så ända från början. På de 35 år som svärmor bott där så har det inte gjorts nåt åt ledstången, men huset är byggt i mitten av 50-talet så vad som gjorts innan vet hon ju inte.
Blir ju extra krångligt om man måste stoppa i nåt spackel och sen borra upp för ny plugg när den där brickan sitter där.
 
Fill & fix från fischer. Fyll i, låt härda, skruva i skruven.
 
Tack för tipset. Fick igång min enkla inspektionskamera och såg att det som såg ut som en mutter eller tjock bricka helt enkelt är ett borrhål genom betongen. Så nu är det bara att borra upp och fylla i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.