Jag blir så trött..

Har hållit på i över ett år med ritningar, byggnadsnämnd, grannar mm. Hela tiden med Ytongblock i tankarna som byggmaterial.

Hittade nu äntligen en murare som verkar bra, men han avråder från putsad lättbetong då putsen med stor sannolikhet kommer att spricka och släppa in vatten vilket skall vara en "katastrof" för väggen. Kom mig inte för att fråga på vilket sätt, kanske att resten av putsen fryser sönder?

Har letat runt på internet utan att hitta en enda uppgift om detta.
Grannens hus är ett Serponitputsat lättbetonghus från början av 50-talet, vad jag förstått aldrig fasadrenoverat eller ens ommålat. Lite grådaskig färg men iö med en perfekt fasad!

Muraren föreslog istället 25 cm Leca med putsad cellplast utanför, någonting jag känner mig starkt tveksam till av flera skäl.

( Ett av de mindre vetenskapliga skälen är en gammal optimistjolle som svärfar hade liggandes, med frigolit mellan skroven och som flytelement. När denna skönhet för några år sedan sjösattes efter en lång tids vila på land visade det sig att det mesta av frigoliten var borta; uppäten eller bara borttransporterad av de tusentals myror som bosatt sig där! Känner att jag aldrig riktigt kommer att kunna koppla av efter detta om mina husytterväggar består av detta, eller liknande material.. )

Har någon här någon gång hört om lättbetonghus där det gått åt skogen efter att fukt kommit in genom putsen ( utgår från att man inte använder akrylatfärg eller annan diffusionstät färg som ytbehandling )? Tänker på KC-puts och funderar själv i första hand på Optirocs rivputs eller CD-stänk som ytputs.

PS Hur får ni in smileysarna??
 

Hej!

Hmmm... man blir lite fundersam när man läser murarens kommentar till lättbetong+puts. Vad jag förstått så är just en av de bra fördelarna med denna byggmetod att väggarna inte är helt täta utan att fukt kan transporteras fram och tillbaka. På detta sätt får man aldrig några problem med instängd fukt i konstruktionen.

Fungerar färgen man målar på putsen som en fuktspärr?

Vad är det som jag missat ???

Mvh Stefan

PS Smilisarna hittar du ovanför fönstret när du skriver ett nytt meddelande. Bara till att klicka på den du vill klistra in! DS
 
Jag skulle absolut inte använda cellplast när man har redan stenvägg. För det första är cellplast en ganska mjukt material. Vad händer när du slår mot väggen eller ska hänga något?

Här har du en handbok om ytong-puts och ytbehandling

http://www.yxhult.se/lattbetonghandboken/index.html

Annars kan du beställa färdiga block av färdigtputsade betongväggar som vi gjorde. Det enda vi behövde göra är att välja hur det skulle se ut. Sen är det bara att måla med silikatfärg. ;D
 
Jena skrev:
Hittade nu äntligen en murare som verkar bra, men han avråder från putsad lättbetong då putsen med stor sannolikhet kommer att spricka och släppa in vatten vilket skall vara en "katastrof" för väggen. Kom mig inte för att fråga på vilket sätt, kanske att resten av putsen fryser sönder?
... låter snarare som ett dåligt svepskäl ifrån muraren, till varför han inte vill åta sig jobbet.

Att bygga med lättbetongblock är ju inget nytt. Å att putsa denna är standard. Dock finns det många olika material och metoder för puts, mer eller mindre bra.
 
Titta på Lovskogs sida, där kan du hämta en massa bra idéer. Han byggde huset i lecablock och putsade på.

http://husbygget.lovskog.com/

Det är samma sak om man använder Ytong, det är bara att putsa på.

Vi hade också tankar att bygga med Ytong och då ringde jag till Yxhullt där dom tillverkar blockerna.
Han sa att det var bara att putsa direkt på blocken.

Rekommendation: byt murare om du vill har puts som håller ;D ;D
 
Låter ju tämligen odramatiskt när man bara nämner det där att man putsade, dessutom i förbigående att man gör det själv och för 20.000 kr! Tyvärr tror jag inte jag själv spelar i samma division. :-[

Sweli: jag har studerat era väggar lite men inte riktigt fastnat, fråga mig inte varför: Kanske det att jag tilltalas av en homogen, tung och tjock vägg. Kanske är det lättbetongbjälklagen ( fast det kanske man kan fixa på något sätt med ert system också? ).

Stefan: Om jag förstått det rätt skall putsen släppa igenom vattenånga ( vilket täta färger ej gör ) men inte rent vatten ( vilket ren lättbetong gör ).

Har ringt runt lite:
- Ytong säger att det är absolut inget problem, bara man har en stadig grund, använder rätt puts och putsar enligt anvisningarna ( någon som blir förvånad över det svaret?.. ).
- Skaderegleraren på vårt försäkringsbolag hade hört talas om problemet men då det aldrig var ett försäkringsärende visste han inte så mycket mer. Han verkade dock inte kunna relatera det till olika putssystem, tex om man kan råka ut för det med ett KC tjockputs-system enligt tex Serporoc.
- Optiroc sade att det kan nog hända med lättbetong och gled osökt in på deras eget Leca som byggmaterial...
- Övriga murare som tillfrågats utesluter inte möjligheten, vill man ha en "tryggare" fasad är det tegel som gäller. Till ett par hundra kronor mer per kvm.
- Arkitekten tycker att nu är jag nog lite väl nervig och petig; det är klart att puts kommer att funka.
- Själv tror jag aldrig jag sett något tjockputsat hus med större skador, kan svårligen tänka mig cellplast med akrylat färg och har redan en tegelvägg från början av 60-talet som eroderar sönder i en rasande fart. Fortsätter nog på inslagen linje enligt Ytongs rekommendationer och bestämmer mig för att i framtiden använda det optimala ytskiktet OM putsen krånglar : Aluminium; väderbeständigt, underhållsfritt och billigt! Att det är fult kommer jag ( och kanske även hustrun ) att överse med den dag jag står där med en svindyr, flagnande puts!
 
He he, var det så lätt med smajlisarna! :D
 
Sweli
Lovskogs villan är inte byggd av lecablock!
Den är byggd av lättbetong och balkar från Ytong.
 
secadi skrev:
Sweli
Lovskogs villan är inte byggd av lecablock!
Den är byggd av lättbetong och balkar från Ytong.
Tack för rättelsen, jag trodde att det var leca han använde :-/
 
Jag är uppvuxen i ett Ytonghus (byggt 79/80) och det är inga som helst problem. Fasaden består av murbruk blandat med sten, allltså en riktigt tjock och grov smet, som ligger som ett täcke runt hela huset och sedan sprutmålat i vitt.

Min far är hyperperfektionist och har byggt allting själv (eller åtminstone kontrokkerat precis allt som gjorts) och grunden var så perfekt att det inte finns en enda kil i hela huset.

Min erfarenhet (på fler områden än husbygge) är att om du gör ett perfekt grundarbete så har du igen det flera gånger om ända fram till slutresultatet - vilket även blir mer beständigt.

Har aldrig hört talas om någon enda som haft de problem med lättbetong som du, Jena, beskriver.
 
1)

Är det någon som vet om Optirocs system där man har ett lager med mineralull + armeringsnät + puts i praktiken är bättre än att putsa direkt på en fasad av lättbetong? I teorin borde det ju vara en fördel att regnvattnet kommer ut från själva väggen en bit och inte kan tränga direkt in i konstruktionen (jfr luftspalten innanför ytterpanelen på trähus). Mineralullen borde ju även ge en något bättre isolering (kanske försumbart).

2)

För att avvika lite från ämnet: Ni diskuterade golvbjälklag i ytong tidigare. Vad kostar dessa ungefärligt/m2? Vad är fördelen jämfört med träbjälklag?
 
Idalind: Tack för de orden. Nej, jag har heller inte kunnat hitta ett enda konkret exempel på murarens farhågor. Däremot flera tunnputsade hus av annan konstruktion där putsen flagnat i stora skok efter ett par år. Åtminstone ett av dessa vet jag är putsade farligt nära frost-säsongen.
Din fars puts; är det alltså ett tjockt lager som därefter är målat? Inget nät alltså?

hasse_f; vad gäller lättbetongbjälklag kan man gå upp till knappt 6 meters spännvidd, man slipper möss tassande i bjälklaget samt den sötaktiga doften i hela huset under några veckor när någon liten rackare dragit sitt sista andetag där. Ytterligare fördelar är snabbt montage, brandhärdighet och ( inbillar jag mig ) bättre ljudisolering, iallafall med nedpendlat innertak under men då har vi ju mössen där igen... Dessutom uppskattar jag känslan av ett hårt undergolv.
Priset är väl den stora nackdelen; tror man får räkna med botåt 800 kr/kvm.
 
hasse_f: Angående din första fråga så har jag funderat lite över det också, ffa med tanke på att man kan få ett betydligt bättre u-värde.
Har dock skippat ideen då jag tycker att man förfelar hela upplägget med en enkel, homogen vägg.
Blir mycket mer känslig med mineralull bakom putsen, fönstrena hamnar relativt sett längre in ( uppskattar djupa fönsternischer ) och infästningar av alla de slag blir mer komplicerade och sårbara om man skall igenom ett tjockt skikt med mineralull innan man når en hållfast vägg. Sedan är det ju åter min fobi mot alla våra små vänner som upskattar utrymmen med mjuka gosiga material där man kan bygga sig ett bo...
Satsar hellre på en tjockare lättbetong och det verkar ju trots allt inte som om putsen bör bli något problem.

Dock kommer vi att använda mineralulls-varianten på det gamla huset, som har en 32 cm (!) tjock, oisolerad tegelvägg, så jag kanske kan återkomma om några år med en jämförelse. :)
 
Jena: Angående "mitt barndomshus" så består ytterväggarna där av 7 cm Ytong + 16 cm cellplast + 7 cm Ytong. Ytongblocken är 60 cm breda. K-värde 0,24.

Putsen består av en geggamojja gjord på gullex blandat med cement (ca 30%), fin sand och 16mm-krossad sten. Detta fick gå i cementblandaren i en evighet och sedan "kastades" blandningen på väggen. Krävdes perfekt blandning och rejäl talang för att få det rätt, enligt min far.

Sedan sprutmålades det hela i vitt.

Det finns ju även "puts med sten" (grov puts) med stenar upp till 8 mm. Detta användes då vi sprutade en industribyggnad (också den i Ytong) på ca 800 kvm. Detta tog endast 2 dagar. Ett hus gör du på en dag.

 
Jag glömde: inget nät under putsen! Alltihop ligger på Ytongblocken som innan de sattes upp blåstres ordentligt rena med tryckluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.