Snålheten bedrar visheten...

Nu är det såhär. Håller på att bygga garage. Hade lite kompisar här förra lördagen som hjälpte till att läkta taket för Benders betongtakpannor. Läktavståndet blev nominellt det maximala men i praktiken verkar det som att folk haft lite olika kalibrering på sina mätinstrument... Takpannorna lyfte vi upp på taket direkt och ligger där i buntar. När jag idag började lägga ut pannorna så upptäckte jag till min stora fasa att pannorna täcker inte varandra ordentligt. Spikhålet täcks precis, vilket förresten sker även ibland när läktavståndet är enligt Benders max rekommendation. I vissa fall kan hålet tom synas litegrann. Vad göra?

Taket är ca 120kvm så helst skulle man inte läkta om speciellt när pannorna redan ligger på taket (i buntar). Vad skulle ni göra? Erfarenhet? Finns det någon TEGELRÖD tätmassa som kan användas för att täta hålen medans man lägger pannorna? Spik med tätning?

Mycket tacksam för era tankar!
 
B
om du tätar hålen eller spikar dom me bricka så kommer det se jäkligt dåligt ut. och jag tror inte att om det läcker in från pannor sedan så får du ingen reklamation om dom ser hur du lagt taket.
här kommer den sämsta jag skriver idag.
du får göra om allt.
varför fick du ett så tråkigt mått på läkten?
du har väl inte snålat med pannor?
man måste alltid kollat sitt mått en gång så att pannorna täcker "spikhålet" och gärna mer. (finns minsta mått men kommer ej ihåg)
använd gärna en "kattfot"(en slags måttmall). va noga när du mäter.
taket är ditt paraply.
 
Det optimala vore förstås att lägga om men i detta läge kommer jag inte att göra det (tror jag i nuläget). Jag har kollat lite mer och sett att spikhålen inte kommer att synas och följaktligen kommer inte heller den eventuella fogmassan att synas. Hålet kommer att i många fall ligga precis under kanten av pannan ovanför. Inget katastrofläge tror jag. Det kommer inte att regna in i hålen men när det blåser kan det bli fråga om vatteninträngning. Undertaket ska ju egentligen ta hand om den lilla mängden vatten men man vill ju vara på den säkra sidan.

Efter några år när mossan fått fäste så kommer eventuellt synlig fogmassa inte att uppfattas speciellt fult förmodar jag.

Några tips på bra fogmassa som är så nära tegelröd som möjligt?
 
Spikhålen på Benderspannorna är ju inte igenomgående så det spelar ingen roll om dom syns för täthetens skull men det är viktigt att tänka på att ju mindre lutning ett tak har ju mindre läktavstånde ska man använda sig utav. Annars rinner vattnet in bakvägen och pappen och läkten tar stryk,.
 
Hej har hållt på med rätt mycke takarbete och jag skulle rekomendera att läkta om.Det går fort och du kommer inte ångra dig.
Lyft upp buntarna några rader och bryt loss läkten , vill du att det ska gå fort så vänder du bara på läkten och spikar fast den rätt , vik ner spikarna som sticker upp allt är ju redan färdigkapat . Teglet ska ju ligga 30-40 år så en halv dag bskulle jag offrat på det. mvh nyast här
 
Jag håller med G C,
Läkta om, det är inte så mycket jobb som man inbillar sig, en bra kofot (lång), och sen bända lite..
 
Fick läkta om i somras då vi stressade lite för mycket på beräkningarna.
Det går fort
 
apotekarnes
På de flesta varianter av lertegel brukar spikhålet bara precis täckas av nästa panna vilket innebär att vatten i teorin kan rinna in vid slagregn. Dessa tak har ofta fungerat i generationer tack vare bra undertak. Försök göra en kvalificerad bedömning med hjälp av lite sunt förnuft innan du gör om. Om du bestämmer dig för att göra om har jag ett tips för mätningen. Kapa till ett gäng bitar av lämpligt spillvirke som motsvarar mellenrummet mellan bärläkten. Se till att alla är exakt lika långa. Dela sen ut dessa till samtliga medhjälpare inklusive dig själv. Då går det inte att måta fel, plus att jobbet går mycket fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.