Hej.

Har ett hus från 1933 med två våningar samt kallvind. Taket är brutet åt alla fyra hörnen ända upp till nocken.

Efter byte av fönster i somras har vi börjat ha problem med vatten på den nedre delen av taket. Det stiger mer värme upp på vinden som bara isoleras av en 45 ullmatta på insidan ovanför innertaket samt 17 cm sågspån på ovansidan av fuktspärren. Ovanpå det plankor på vinden.

Takkonstruktionen består av takstolar med rote på samt underlagspapp och ovnpå det pannplåt spikad med klockspik. Taket är dessutom målat ovanpå spikarna nån gång samt för 4 -5 år sedan genomgånget och alla spikar är nedslagna samt skruvat extra i känsliga delar för hård vind.

Taket läcker inte vid regn utan det är nu när det bildas is som det kommer in vatten vis spikar samt vid ränndalarn på den nedre delen. Det frostspränger mellan plåtarna. Den övre delen verkar vara tät. Det är under renovering tidigare år byggt luftspalt och tilläggsisolerat på snedtaken med masonit som 'undertak' instoppad mellan takstolarna.

Natten till måndag var det ca -7 ute och vi har +22 inne. Temperturen på vinden var +4.
Vi eldar pellets och det går relativt lite pellets. Muren går på vinden med men känns inte varm men ger givetvis värme...

Frågan är vad man skall göra för att slippa vattnet.... Just nu ser jag till att ta bort isen på den nedre delen så att det kan rinna av taket fritt....

Steg 1 borde ju bli att isolera upp vinden för att få bort all värme som bildar is.
Steg 2 att få ett tätt tak.
Har fått tipset att lyfta bort all plåt och lägga masonit, reglar, nytt rote, takpapp och sedan plåt.

Jättejobb... men det skulle säkert bli bra. Problem skulle bli att det bygger ca 5 cm och det blir att göra om vindskivor etc. i gen (vi har precis gjort det i somras....).

Efter att ha läst på forumet så funderar jag över vad jag skall isolera med, det finns ju redan spån.... visst kan man isolera med mer spån? Har nämligen det.... Hur tjockt?

Har läst om nån färg man kan måla och täta taket med.... Runotex eller nåt.....?
Byta takspik mot lång farmarskruv samt ev. byta ränndalar och ny underpapp på de nedre takdelarna?

Vad bör man göra? Tacksam för alla tips.....
Tack / M.
 
Är du säker på att vattnet vid spikarna kommer utifrån? Det kan också vara så att luftfuktigheten på vinden är så hög att den kondenserar mot köldbryggorna, bland annat spikar som går genom taket.

Rent generellt så borde vi lära oss att bygga som tyskarna, med isolering mellan yttertak och undertak. Då bryter man köldbryggor och flyttar ut daggpunkten från vinden.
 
Concensus

Du är i alla fall alltid konsekvent i ditt korståg :)

Men till TS han har en poäng, kondens, kallvind, det kan vara det ...
 
Tack för svaren.

Jag är ganska säker på att det kommer utifrån eftersom det bildas vattenfickor i vecken och då jag knackar bort isen på spikarna och ränndal så slutar det komma vatten tills det bildaats ny is.

Det kan dessutom vara ganska mycket vatten.

Hade idag ca +3 på vinden och det är -9 ute.....

Mvh /M
 
Hade i natt ca -15 ute och på vinden var det +3. Har sänkt värmen en grad inne för att testa om det gör någon skillnad.

Har tidigare haft frost på de instickande spikarna i rotet men i år har det vrit obefintligt. Har däremot kommit lite nu på de nedre spikarna.... vid vecken. Tror att det är pluss upptill och minus (eller på gränsen till - ) längre ner på taket. Därav bildas det så mycket is vid vecken. Det smälter uppe på taket och fryser på nedre delen.

Frågan är: Vad gö? Gärna utan att måste lyfta hela taket och bygga om allt..... Plåte är ju egentligen tät......

Hm.....

/M
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.