N
Jag har en Worx2.0 landroid inköpt 2014. Den har funkat kanon alla år tills nu när jag plockade ut den för säsongen. När den ska ladda går den till stationen, går in, laddlampan slår om till rött, sen grönt igen, men så backar den ut igen och försöker igen och igen, och igen....

Den hade lite batteri kvar när den gjorde som ovan, men nu när batteriet är slut så ändrar inte ens laddstationen från grönt till rött längre.

Jag har provat:
1. Manuell laddning (enligt metoden beskriven i andra trådar)
2. Tagit isär hela roboten, kollat alla kablar.
3. Kopplat ur sensorpaketet/laddpaketet fram på klipparen och mätt kablarna in mot klipparen.
4. Spretat isär alla kablar i sensor/ladd-paketet fram och inspekterat att de är hela och ser ut att var fastlödda.

Så min sista tanke är att batteriet, som nu gått 6 säsonger, har gjort sitt och troligen även moderkortsbatteriet. Funderar därför på att köpa nya och byta ut. Vad tror ni om det?

Jag har läst i forumet att folk har bytt sensorpaket fram, men jag ser inte vad som skulle kunna vara fel där om alla kablar sitter fast och är hela? Eller kan det vara de in-silikonade "puckarna" på sensorpaketet som jag antar är 2 sensorer som är knas?
 
Efter 6 säsonger så kan mycket väl batteriet ha gjort sitt.
Har du mätt batterispänningen?

Att börja byta andra delar innan batteriet är kontrollerat/bytt låter som fel väg att gå.
 
N
Jag mätte spänningen innan det var helt slut, men nu har det tankats ur helt eftersom jag försökt test-docka den så många gånger.

Men det får bli ett nytt batteri idag och hoppas att det hjälper.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
N
Nytt batteri hjälpte inte, köpte även till kretskortet, men har inte bytt det än. Kanske är sensorerna fram. Vet inte vad som döljer sig under de "vita" silikon-puckarna fram, kanske går att peta bort och se så allt sitter fast där i?
 
N
Fixade problemet. Efter att ha mätt kablar på fler ställen hittade jag en kabel som inte visade sig leda ström. Efter inspektion så såg jag ett litet hack i den, öppnade upp den och det var bara ett plastskal kvar. Trådarna innuti höljet var långt isär. Skarvade ihop allt och nu funkar den! Passade ändå på att byta moderkortsbatteri + stora batteriet. Så nu kanske den håller i 6 år till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.