Får börja med att berömma detta forum, mycket trevlig läsning!

Nu till mitt första inlägg.
Jag håller på att renovera ett gammalt hus på 175+105 m2 och har precis installerat färdigt värmesystemet
som blev en beg. Combi Heat 2010, en teknink tank med en solslinga och två
vvslingor på 1 m3, och en slav på 2 m3 totalt 3kubik. Pannan har jag bytt keramik och kona i.
Tankarn laddas från toppen med en Laddomat 21 som sitter monterad på pannans botten uttag som i detta fall är ca 1m från golvet.

Nu till problemet jag har eldat och eldat i två dagar men inte fått upp tankarna i mer än 80grader i topparna av tankara sen 40, 40 mitten och botten. Har nu provat att stänga av slavtanken och eldat två brasor resultat 90, 85, 50 grader i lilla tanken.

Innan jag installerade tankarna pratade jag med tillverkaren av pannan som sa att pannan är optimerad för en
2 m3 tank men 3 m3 skulle nog gå bra, det var ju bara att lägga i en extra gång.
Jag har nu funderat vad som kan vara fel och upptäckte då i bruksanvisningen till laddomaten att
-Laddomaten skall placeras i nivå med pannans bottenuttag, dock ej högre än 20 cm över golvet pannan står på.-
Skulle självklart ha läst noggrannare innan men men...
Detta innebär ca.80 cm för högt i mitt fall.
Kan detta vara felet med min installation och i så fall varför fungerar inte L21 på 100cm över golvnivå??

Skulle bli mycket tacksam för en förklaring.
 
_ap_
Att ladd 21 sitter högt ansluten har nog inget med hur tankarna laddas, dock har du nog dålig självcirkulation.
hur länge fick du elda för att få 1m3 tanken varm?
Tror inte pannan ger ut nog med effekt för att ladda 3m3, eldar man mycke utan resultat, varken kokning i panna eller tankar är det med största sannolikhet panna det är fel på.
 
Har du fyllt systemet nyss så tar det ett bra tag innan du får ur luften.Kanske är något sånt som spökar?
Har automat luftare?
 
Tack för svaren!
Jag eldade nog i ca. 4 timmar och ja systemet fylldes upp i söndags.
Det sitter ett expantionskärl anslutet till laddningsröret.
Det har låtit som att det var luft i L21 men jag tycker det har avtagit.
Laddning och retur görs med 35mm rör, returen är drygt 4m lång pg.a. pannrummets utformning, laddröret är drygt 2m till första tanken. Kan detta vara problemet?
eller är pannan skit ??
 
_ap_
du skriver att du har "eldat och eldat" , är det 4 timmar eller längre??
Det är väl inte så stor eldstadvolym i den där panna eller?
Hur långa rör man har mellan panna och tank spelar mindre roll för laddningen men för självcirkulationen kan det vara dåligt.
Hur många ilägg gjorde du när du eldade, hur mycke ved rymms i panna, hur många kW är den på och hur lnge brann den?
det är saker du måste skriva om vi ska kunna gissa vad som är fel.
Har man en lite panna med liten vedvolym tar det lång tid att ladda 3m3..
 
Har fått fart på systemet nu, men det kräver några ilägg så _ap_ har nog rätt om att pannan är för liten.
Tack för svaren.
(det blir nog en ny panna inom kort.)
 
_ap_
har man 3m3 acc så bör man ha en panna med en vedvolym på kring 180-200L för att man ska bli nöjd.
Och såklart bra verkningsgrad!
 
3000L/18 = 160 L eldstad. Där har du ett bra måttstock för hur stor bra panna du behöver.
 
En sådan panna ska man inte ha laddomat till, den kan skapa problem.
Vid ved eldning så ska man använda dom anslutningar som finns på toppen den bakre är för oljeeldning men funkar ändå, problemet blir att du inte kyler tuberna ovanför konan lika bra och då får du inte lika bra verkningsgrad.
Ett annat problem är att det kan ta lite tid att lära känna pannan, dvs ställa in fläktarna rätt.
Man ska få en låga som är ca 10 cm ovanför konan.
Jag ska montera in en unikum panna till helgen om det inte blir kallt den funkar ungefär likadant men har större eldstad, jag har dock endast 3x500 liter så jag får nog tvärtom mot vad du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.