Vet inte om jag har hamnat rätt nu men vi bor i ett äldre flerfamiljshus och har nu upptäckt att det uppstår kondens på fönstret i sovrummet. Även i ett annat rum har det blivit kondens långt upp på fönsterna men det beror dock på att vi hänger tvätt i det rummet och jag upptäckte även att fönsterventilen (?) var stängd där så den öppnade jag och sen dess har det blivit mycket mindre kondens.

Angående sovrummet så har vi persienner vid fönstret, kan detta påverka? Vi brukar även ha sovrumsdörren stängd och sedan har vi även en tvättkorg här i sovrummet vilken inte får plats i våra toaletter då de är oerhört små, kan det ha med saken att göra? Man slänger ju någon fuktig handduk i tvätt då och då? Den mesta av kondensen är främst på nedre delen av fönstret men upptäckte att den drog sig längre upp på ena sidan av fönstret, förstår dock inte varför. Fönsterventilen är öppen men där var väldigt blött på själva ventilen och det droppade vatten ifrån den som droppar ned längs med träet vilket säkert inte är bra i längden. Några råd, tips?

Det är alltså ett hyreshus, tyvärr är vår hyresvärd inte den lättaste att ha att göra med och den som fixar grejerna åt honom är nog den med inkompetenta människa jag någonsin stött på, han la ny badrumsmatta i vår ena toalett och det ser allt annat än bra ut. Har ingen större lust att flytta då vi bara bott här i ett år så finns det något vi kan göra själva för att minska kondensen och minska risken för fuktskador..om det nu inte redan finns vill säga? Vet inte om det är relevant men vi har även problem med spindlar här, får dammsuga taken på spindelväv var och varannan dag.
 
Har samma problem när det är minusgrader ute. På morgonen finns kondens nertill på glasrutan men endast när någon sovit i rummet. Treglasfönster, tätningslister ok, persienner nerfällda, värmen 18 grader och sovrumsdörren vidöppen. Ventil saknas i rummet men finns i angränsande utrymmen.
Tänkbar orsak?
 
Redigerat:
Jag dammsög ventilen som sitter på fönstret nu och jag känner att det blåser luft ifrån den så den verkar det ju inte vara något fel på i vårt fall i alla fall. Ska köpa en hygrometer inom de närmsta dagarna tänkte jag, hade varit intressant att se vad luftfuktigheten ligger på.
 
Fixartanten skrev:
Har samma problem när det är minusgrader ute. På morgonen finns kondens nertill på glasrutan men endast när någon sovit i rummet. Treglasfönster, tätningslister ok, persienner nerfällda, värmen 18 grader och sovrumsdörren vidöppen. Ventil saknas i rummet men finns i angränsande utrymmen.
Tänkbar orsak?
Tänkbar orsak: Bristande ventilation.
 
josse872 skrev:
Angående sovrummet så har vi persienner vid fönstret, kan detta påverka? Vi brukar även ha sovrumsdörren stängd och sedan har vi även en tvättkorg här i sovrummet vilken inte får plats i våra toaletter då de är oerhört små, kan det ha med saken att göra? Man slänger ju någon fuktig handduk i tvätt då och då? Den mesta av kondensen är främst på nedre delen av fönstret men upptäckte att den drog sig längre upp på ena sidan av fönstret, förstår dock inte varför. Fönsterventilen är öppen men där var väldigt blött på själva ventilen och det droppade vatten ifrån den som droppar ned längs med träet vilket säkert inte är bra i längden. Några råd, tips?
Ja, var fukten kommer från står väl ganska klart? Det ni måste göra är att se till att fukten ventileras bort.

Att stänga sovrumsdörren är ju inte speciellt bra, såvida det inte finns annan frånluft i rummet?

Att det droppar vatten från tilluftsventilen (spaltventilen) tycker jag tyder på att "tilluften" har blivit "frånluft". Varm och fuktig luft kondenserar på fönstret, men även inne i ventilen. Därav immiga rutor och droppande ventiler.

Ni kanske i ett första läge ska sluta upp med att ha fuktiga handukar inne i sovrummet samtidigt som ni har dörren stängd?

I förlängningen bör ventilationen ses över. Det enklaste är nog att sätta in en paxfläkt. Förmodligen finns dock detta problem i hela huset och då kanske det kan vara bättre att göra en större investering. Men det är ju fastighetsägarens/hyresvärdens huvudvärk.
 
Nja, jag är ju ganska skeptisk till att handdukarna är de största bovarna, det är inte så att det händer ofta och sedan är det ju faktiskt kondens enbart på nätterna dvs när vi ligger här och sover. Hade det berott på handdukarna borde det väl ha varit kondens även under dagarna? Men visst, de hjälper säkert inte..

Hur vet jag om det finns frånluft i rummet? Antagligen inte, det brukar väl finnas i kök? Vårt sovrum ligger angränsande till köket nämligen. Jag testar att sova med öppen sovrumsdörr i natt så får vi se om det hjälper något.

Hur fixar man problemet med att tilluften har blivit frånluft? Ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor men har inte direkt någon erfarenhet av sånt här.

Att hyresvärden skulle lägga ner någon större investering på det här huset innan det uppstått några större problem är ju bara att glömma så det tänker jag inte ens bemöda mig med att tjata om. Undrar mer vad vi kan göra för att förhindra mögel och fuktskador och jag har ju fått lite tips nu så jag testar detta så får vi se.

Tänkte även som sagt införskaffa en hygrometer, hur fuktigt ska det vara i luften?
 
josse872 skrev:
Nja, jag är ju ganska skeptisk till att handdukarna är de största bovarna, det är inte så att det händer ofta och sedan är det ju faktiskt kondens enbart på nätterna dvs när vi ligger här och sover. Hade det berott på handdukarna borde det väl ha varit kondens även under dagarna? Men visst, de hjälper säkert inte..
Fukten kommer från er och handdukarna.

Vem/vad som avger mest fukt under en natt kan jag omöjligen veta eftersom jag varken känner till hur stora och blöta handdukarna är eller hur många personer som sover i rummet. Även storleken på personerna spelar in för hur mycket fukt de avger.

Återigen: var fukten kommer från står ganska klart!

Om ni installerar en paxfläkt t.ex. får ni ett bättre luftflöde och tilluften kommer förmodligen att sugas in från fönstret istället.
 
Redigerat:
Luftströmmar i ventiler märks väl om man håller ett tunt papper framför. Vid frånluft sugs väl papperet fast vid ventilen. Annars är det tilluft. Eller?
 
Fixartanten skrev:
Luftströmmar i ventiler märks väl om man håller ett tunt papper framför. Vid frånluft sugs väl papperet fast vid ventilen. Annars är det tilluft. Eller?
Japp
 
Vi sover med öppen dörr och låter handdukarna hänga tills dom är torra innan vi lägger dem i tvätt då för installera fläktar o sånt gör vi inte i en lägenhet som inte är vår. Tack för svaren!
 
F
Misstänker att insidan av innerglaset är lite väl kallt. Prova att sätt en tunn dammlist mellan bågarna "med glipor här och där"för att få ner luftcirkulationen lite grann. Iaf om det är kopplade bågar. om det är mellan glaset är luftcirkulationen där för låg.
 
I mitt fall är det treglasfönster och inte kopplade bågar, varför dammlist inte kan användas.

Har prövat att låta persiennernas nederlist hänga mot utsidan av fönstervredet så att det blir extra luftväxling mellan persienn och glasruta. Detta plus ökning av ventilationen i angränsande utrymme har gjort att det inte längre bildas fukt på nederkanten av glasrutans insidan.
 
Vi sov med öppen dörr och där var ingen kondens alls dagen efter.. eller nästintill ingen i alla fall. problemet löst!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.