Har ett vattenburet värmesystem som styr på utetemperatur och returtemperatur på elementvattnet.
Nu när värmecyklerna blir mer sällan så har rören till vissa element börjat knaka när nytt varmtvatten skickas ut till elementen.
Kan man motverka dessa ljus/knakningar på något sätt?
Eftersom det endast är ett par element som har detta fenomen (dock i sovrummen) så känns det som att det måste kunna gå att lindra dessa ljud på något sätt…
 
har ni vp så är alternativet att montera in ett knäppkärl för att förstora volymen vatten i värme systemet, det kan hjälpa men det är inte alltid så
 
Kan du prova att öka cirkulationen? Det kanske kan hjälpa.
 
saabdea skrev:
Kan du prova att öka cirkulationen? Det kanske kan hjälpa.
det är temperatur svängningarna i systemet som gör så att det knäpper, har inget med hastigheten på vattnet att göra,
några rör ligger och gnider mot konstruktionen någonstans

ett tips till, testa att spreja ett silikon baserat smörjmedel där rören kommer upp !
har du tur lindrar det ett tag eller så försvinner det under en tid iallafall
 
Redigerat:
Det är jag väl medveten om. Men om man ökar cirkulationen så kanske man får en lugnare utvidning av rören. Då vattnet inte kommer att öka lika fort i temp då det har högre flöde.
 
Om jag inte minns helt fel så finns dessa problem i en del gamla prefab hus, minns tyvärr inte vilka.
Källan till ljudet är rörgenomföringen i väggarna som är för liten i förhållande till rören. Orsakas av tempsvängningar precis som drakhenke säger.
 
Det är ett problem även i nya hus, i min verkstads kontor som är nyligen konverterat så är det ett förfärligt knäppande och sprakande när nattsänkningen stänger shunten på kvällen men det är en signal att det kanske är dags att gå in och sova.

Protte

Nä, jag kommer nog inte att silikona rörklamren.
 
prototypen skrev:
Det är ett problem även i nya hus, i min verkstads kontor som är nyligen konverterat så är det ett förfärligt knäppande och sprakande när nattsänkningen stänger shunten på kvällen men det är en signal att det kanske är dags att gå in och sova.

Protte

Nä, jag kommer nog inte att silikona rörklamren.
OBS jag sa silikonbaserat smörjmedel,
i prottes fall kan man testa att byta klammer, om du har falu eller purus 40 cc klammer för 12-15 rör kan du testa med 40 cc klammer för 18-22 rör, så de ligger löst i klammret och inte gnider så att säga, det fungerade bra på en konvertering som jag gjorde för ca 2 år sedan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.