Har efter några klantiga misstag med maskrosborttagning råkat kapa slingan till robotgräsklipparen på ett par ställen vid två tillfällen nu. Lagat med såna där fuktsäkra skarvdon från 3M. Gick galant första gången. Nu efter omgång två envisas roboten dock med att fortsätta ge signalfel. På ett ställe var slingan helt av, på två ställen är det mer osäkert om det faktiskt är ett riktigt brott (mest miniskrap på själva kabeln så att det precis gått igenom plasten). Nu undrar jag som novis:

1) Blir det kabelbrott även om man mest varit och ”nallat” ytterst lite på själva kabeln? Vill ju inte klippa av den helt i onödan.

2) Måste kablarna in HELA vägen i skarvdonet (så att de ligger kloss an mot änden på skarvdonet)? Vid en lagning jag gjorde så fattas det väl kanske nån millimeter till änden, men kabeln fastnade fint när jag klämde ihop donet. Vill mest utesluta att det är nån av mina lagningar som spökar.

3) Om jag inte får ordning på detta måste jag lokalisera exakt var brottet/n är. Vilken pryl löser enklast (och utan att kosta skjortan) detta?

Tack på förhand från smått desperat robotägare :)
 
1. Behöver inte vara något akut problem. Svårt att säga mer utan att se det. Dock bör du fixa isoleringen så att öppen koppar ej ligger an mot markjorden.

2. Normalt trycks kabeln så långt det går. Det är slitskniven i skarvdonet som ska skära genom plastisoleringen.
Samma sak här, svårt att säga något utan att se vad du har gjort.

3. En gammal batteridriven am-radio kan funka. Finns även kablesökare på ex. Biltem/Clas Ohlson.

För koll av slingan kan även en enkel ohmmätning göras. Du bör ha ett värde på kanske 5-15 ohm (kabellängdsberoende)
 
1 är den skadad så skarva

2 kablen ska in hela vägen på kalas

3 en batterradio ska enligt vad jag hört kunna få signal på am bandet så om man kopplar bort ingången på stationen ska man kunna lystna sej till var slingan är av
 
R
Jag har med framgång använt en sådan här för att hitta kabelbrott.

https://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor-med-LED-lampa/36-5736

Eftersom den klarar att detektera spänning ner till 5V så kan man använda en lågspänningstrafo för att ge signal i slingan.

För det snodde jag en växelströmstrafo på 24V från en gammal ljusslinga. Kopplade ena ledningen till begränsningsslingans ena pol och den andra till en spik i gräsmattan. Sedan var det bara att gå längs med och höra när signalen blev märkbart svagare (den försvinner bara helt om kabeln dragits isär en bit, annars hoppar den vidare fast försvagad).
 
Det där med am-radio låter också intressant! Ska det funka på alla märken? (Har en Worx Landroid.)
 
Petter_e Petter_e skrev:
Det där med am-radio låter också intressant! Ska det funka på alla märken? (Har en Worx Landroid.)
Ja det bör funka på den också. Det lär kräva lite trixande med inställning/justering för att hitta ett läge där signalen hörs och där det sedan går att avgöra brott på slingan.
 
Kort rapport: Köpte en billig fickradio på Kjell och kunde genom am-bandet hitta kabelbrottet (som egentligen inte var ett kabelbrott utan en slarvig lagning av ett tidigare brott). Tack för era tips!
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.