Har stora problem att få rätt på vårt vikparti, som är ett Isomax vik aluminium med fem glaspartier köpt hos Skånska Byggvaror. Vi har kämpat i många timmar för att få rätt på det, då det hängde ner o dörren gick inte att stänga. Igår fick vi partierna räta men istället lossnade höger karm när vi försökte skapa lite mer utrymme för att kunna stänga dörren. Nu får vi inte den på plats igen. Byggfirman har använt sig av Adjufix-skruvar för att fästa karmen på träregeln. Vi försökte justera för att skapa mer plats åt sista vikpartiet som är en dörr men istället släppte karmen upptill. Att skruva mer på adjufixskruvarna gör det bara värre karmen har flyttat sig säkert en cm! Byggfirman har satt karmen och vi har satt vikpartiet. Byggfirman vill inte befatta sig med det! Vi är i stort behov av kloka råd! Tar tacksamt emot hjälp! Aluminium vikparti med glas under installation, en dörr öppen, person justerar karmen inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför gjorde man inte hålmåttet 20 mm större än partiet? Det står på första sidan i monteringsanvisningen. Detta är för att kunna justera karmsidorna utåt.
Har monterat flera sådana utan problem.
 
Byggfirman sa att de lämnade 20 mm ställplats. Av någon outgrundlig anledning har alltså karmen skjutits mot glaspartiet när vi försökte justera via fästskruvarna.
 
  • Utsikt genom en öppen dörr med karm nära glasparti, med utsikt över en trädgård och en grön skjulbyggnad i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm som skjutits nära glaspartiet, synlig ställplats, feljustering vid bygg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen
Hade ni rätt skruvriktning när ni skruvade med monteringsverktyget på adjufixen? Om verktyget roterar åt "fel" håll (medsols i detta fall) skruvar ni ut den hylsa som ligger an mot tegelväggen, och då pressas karmen mot glaspartiet.

Testa att skruva med adjufixens monteringsverktyg motsols igen, vänd sedan på verktyget och spänn åt skruven som sitter inuti hylsan. Då borde karmen komma tillbaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
Tack för informationen, det låter troligt att det är det som hänt! Det var inte jag som skruvade så jag kan inte svara om det skruvades i rätt riktning. Antagligen inte då vi provade oss fram. Dumt, inser vi nu. Behöver vi inhandla något särskilt monteringsverktyg just till adjufixen? Vi använde justeringsverktyget som kom med vikpartiet.
 
lärjungen
Ingells Ingells skrev:
Tack för informationen, det låter troligt att det är det som hänt! Det var inte jag som skruvade så jag kan inte svara om det skruvades i rätt riktning. Antagligen inte då vi provade oss fram. Dumt, inser vi nu. Behöver vi inhandla något särskilt monteringsverktyg just till adjufixen? Vi använde justeringsverktyget som kom med vikpartiet.
Adjufixen behöver ett speciellt verktyg, svårt att säga om det som följde med vikpartiet var rätt. Detta är vad ni behöver: https://bolist.se/produkt/montageve...tRicEB0amZaARUBaKXxO8KE1rHS98CKRoCkOoQAvD_BwE

Här är en monteringsanvisning som visar hur adjufix fungerar:
 
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Adjufixen behöver ett speciellt verktyg, svårt att säga om det som följde med vikpartiet var rätt. Detta är vad ni behöver: [länk]

Här är en monteringsanvisning som visar hur adjufix fungerar: [media]
Det behövs väl inget specialverktyg för adjufix?

Jag monterade mina med insexhylsa till spärrskaftet, tror det var 8 eller 10mm.
 
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
lärjungen
N NoOne2k skrev:
Det behövs väl inget specialverktyg för adjufix?

Jag monterade mina med insexhylsa till spärrskaftet, tror det var 8 eller 10mm.
Var ett tag sedan jag använde adjufix, så minns inte exakt hur verktyget såg ut. Går säkert med andra verktyg också, men vill man vara säker på vad som behövs är det kanske enklast att skaffa deras egen variant.
 
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.