Hej

Har en bergvärmepump från IVT installerad som jag har fått problem med. Jag har en hink där kondensvattnet droppar ner i som jag sedan tömmer en gång i veckan ca 2-3 liter.
Igår fredags när jag kom hem från jobbet så var den full till kanten och hade läckt över, så jag tömde den direkt.
Sedan imorse när jag gick upp så var den proppfull till kanten igen så den tömdes återigen och nu på kvällen börjar den bli full igen. Kan tillägga att det kommer en droppe var femte sekund.

Jag har kollat att utetempgivarn visar rätt, kollat synglaset så det inte ser gult ut och att det kommer nån bubbla ibland, rengjort partikellfiltret som det ändå var dags för, läst instruktionsboken 5 gånger.

Problemet är alltså att jag normalt tömmer en gång i veckan och nu nästan två gånger per dygn:confused:
 
Vart kommer vattnet från det borde inte vara kondens vatten.
 
Jag har en ivt, och nå kondensvatten har jag inte alls! Var kommer det ifrån?
 
Det vatten som kommer ur har jag lärt mig är kondenserat vatten som måste ledas ut några har jag hört kallat det "strövatten". Det kommer från ett kopparrör som ser proffsigt draget ut längs vägen och avslutas så man kan ställa en hink under.

Det är samma vatten som kommer när man kör acn på bilen och det droppar lite under efter man stängt av. Kondensvatten är vad jag har kallat det.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar:)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på det jag menar.
 
Det där är till 99% skvallerröret från säkventilen till varmvattnet, i annat fall är det från dito till värmesystemet.
 
Ingen omfattande kondens ( normalt sett ingen alls) från VP då de kalla delarna ska vara väl isolerade.
 
Har ni duschat mycket senaste dygnen ?
 
Nej vi har inte duschat mer än vanligt. När vi flyttade in i huset för ett år sen så tala ägarna om att man tömde vattnet en gång i veckan, och det har ju fungerat. Men nu fyller den två behållare per dygn sen i fredags! Därav min oro.
men kallas det skvallerrör?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparröret till höger är det som leds ner. Vrider jag på den svarta kranen till höger som är återfjädrande så kommer det vatten hela tiden men avtar när jag släpper den.
 
Det är som jag skrev säkv till vv. Droppar den kontinuerligt är dem förmodligen trasig om inte inkommande vattentryck ökat.
 
Kan man byta säkerhetsventilen själv?
 
  • Gilla
Charlie08
  • Laddar…
Antar att det går att byta enbart säkventilen. Denna är en av tre ventiler i ventilkombinationen på bilden. Inte svårare än att byta hjul på bilen förutsett att du skaffar en som är lika den som sitter där.
 
Är enkelt att byta men prova att vrida och släppa några gånger kan ha fastnat skräp mellan som gör att det läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.