Min gamla vattenutkastare gav upp och sprutade överallt när vatten var på, så jag lirkade loss den och åkte till bauhaus för en ny (inte helt sant, jag försökte byta ut bara den delen jag trodde var trasig först men det var svårt att hitta och den som sitter är nog från -91 så jag tänkte att det var lika bra att byta allt).
Det blev iaf en Gustavsberg av modell denna https://www.bauhaus.se/vattenutkastare-gustavsberg#go-to-description för det verkade passa ok med mina mått sedan innan.
Installationen gick kanske inte smooth men till slut satt den iaf på plats utan läckage.
Då kom problemet med att det inte går att stänga av den på utsidan. Jag misstänker att det antingen är någon justeringen av den rörliga plastdelen på det inre röret närmst utkastaren, eller så ska man mickla med den lilla sexkantsskruven ovanpå kranen. Jag har experimenterat lite men tänkte att jag frågar här innan jag strippar den skruven helt och får börja om.
Det har ju redan tagit en fin semesterdag, det kan få räcka där. Tyvärr är jag som min mor och har svårt med tålamodet eller pauser i såna här projekt, jag vill bara bli klar och det är i den fasen man testar lite hejvilt och kanske drar åt för hårt och klämmer ett rör eller nån sån skit. Så här är en vädjan om att någon förklarar hur man ställer in öppet/stängt i själva valvet så allt mitt fina arbete äntligen kan bli skrytvärdigt.
(Annars är nödlösning redan uttänkt för att det åtminstone ska bli funktionsdugligt).
 
  • Vattenutkastare från Gustavsberg installerad på en tegelvägg, med gröna växter nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du sågat av röret och spindeln?

Hade du kranen öppen när du monterade vinkelkopplingen/ventilhuset?

Vände du vinkelkopplingen/ventilhuset åt rätt håll?
 
  • Gilla
Dojjs
  • Laddar…
Jag har samma utkastare och råkade ut för samma problem.
Min installation omfattande också en del ny rördragning under huset och allt var tät då det trycksattes. Första gången jag öppnade på utkastaren så kom vattnet men det gick inte att stänga helt det läckte rejäl från kranen.
Ok stäng huvudkranen , lossa insex skruven och dra ut insatsen, det visade sig att en liten bit frigolit kommit in i rörsystemet och satt sig i käglan som då inte tätade helt. När jag hade insatsen ute öppnade jag huvudkranen och spolade installation ren, sedan dess har den funkar sedan 2016.
Del lilla insex skruven förhindrar att man kan skruva ut käglan för långt.
 
  • Gilla
Dojjs
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du sågat av röret och spindeln?

Hade du kranen öppen när du monterade vinkelkopplingen/ventilhuset?

Vände du vinkelkopplingen/ventilhuset åt rätt håll?
Jag sågade av röret och det inre röret (spindeln?) lika mycket.
Lite osäker på om kranen var öppen när jag monterade vinkelkopplingen, den var i oändrat läge från när jag tog den ute förpackningen.
Jag kan bara sätta vinkelkopplingen åt ett håll pga hur tidigare rördragning ser ut, för att slippa förstora hålet sidan på tvättstället, eller rentav behöva flytta hela skåpet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har samma utkastare och råkade ut för samma problem.
Min installation omfattande också en del ny rördragning under huset och allt var tät då det trycksattes. Första gången jag öppnade på utkastaren så kom vattnet men det gick inte att stänga helt det läckte rejäl från kranen.
Ok stäng huvudkranen , lossa insex skruven och dra ut insatsen, det visade sig att en liten bit frigolit kommit in i rörsystemet och satt sig i käglan som då inte tätade helt. När jag hade insatsen ute öppnade jag huvudkranen och spolade installation ren, sedan dess har den funkar sedan 2016.
Del lilla insex skruven förhindrar att man kan skruva ut käglan för långt.
Ah! Menar du att in jag skruvar upp den lilla insexskruven hela vägen kan jag dra ur spindeln och spola rent? Väldigt osannolikt att något fastnat men det är kanske lika bra.

Men hur ska man resonera när man skruvar tillbaka den? Ska den hela vägen tillbaka så långt det går? Och ska man ha vridit nyckeln hela vägen stängt eller öppet när man sedan skruvar på den igen?
 

Bästa svaret

Har du lossat stoppskruven helt så kan man öppna kranen och fortsätta att skruva ut hela insatsen. Är stoppskruven iskruvad så tar det stopp efter 3 varv.
Normalt då man stänger så är 2 varv för att reglera vattnet och det sista varvet vi stängningen öppnar ventilen för att släppa ut vattnet som finns i väggen så det inte fryser på vintern, därför skall röret luta utför?
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du lossat stoppskruven helt så kan man öppna kranen och fortsätta att skruva ut hela insatsen. Är stoppskruven iskruvad så tar det stopp efter 3 varv.
Normalt då man stänger så är 2 varv för att reglera vattnet och det sista varvet vi stängningen öppnar ventilen för att släppa ut vattnet som finns i väggen så det inte fryser på vintern, därför skall röret luta utför?
Leif i Skåne; tack!
Detta, mina vänner, är min kran när ballofixen inomhus är PÅ i fullt läge! Med andra ord funkar skiten nu och jag behövde inte använda rörmokare = mer pengar till semestern med kidsen. Whoop!
Tack för er hjälp, det här är verkligen ett fantastiskt forum ❤️
 
  • Utvändig vattenkran monterad på tegelvägg med en bit av en slangfäste ansluten, omgiven av murgröna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.