Hej.

Körde ugnen nyss, och det poffade till, en 16 A säkring gick, Ugnstermostaten var inställd på ca 225grader. jag böt säkring ugen funkade inte, men när jag vred termostaten så klickade den vid max temp typ 300grader, jag lät ugen kallna en stund, testade igen då startade den men den verkar inte värma igen, termostaten har ingen funktion, ugen har hunnit kallna till ca 100grader och vrider jag upp den till 150 grader så verkar den inte värma upp.

Den har på senare tid upplevt värma ojämt. verkar nu som att den värmde på tills nånting löste ut.

Har läst lite, och det kan vara överhettningskydd eller själva termostaten så har pajat.

Vad tror ni, kan jag på nått sätt mäta eller se vad som är paj.
 
Redigerat:
Ser lite brännt ut, är detta värmeelementen? Går dessa att mäta sig till om dom fungerar?
 
  • Öppet elskåp med kablar och potentiellt skadade värmeelement, isolering syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial i en öppen apparat med synliga värmeelementstrådar och misstänkta brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar vara nått med varmluftfläkten och dess värmeelemet, testar jag den funktionen, så glöder/ småblinkar snabbt röda termostatlampan under inställt gradtal, vrider jag förbi inställt gradtal så lyser den som vanligt, fast under hela tiden verkar elementet gå för fullt.

Över under värme funktionen, verkar funka som normalt.

Bliderna jag bifogade var ugnslampan så den kan vi bortse ifrån.

Har mätt alla element och alla har 230V när dess funktion väljs med vredet.
 
Ja, det ser rejält bränt ut.
Koppla ur ugnen och lämna den till en elfirma för felsökning och reparation,
alternativt släng den och köp en ny!
 
Som jag skrev så är det som ser brännt ut, anslutningarna och lamphållaren till ugnslampan. ugnen fungerar ju med termostaten och alla lägen förutom varmluftfläkten och dess element. Då verkar den värma på max tills att säkringen eller överhettningsskyddet löste ut.

Om jag ställer ugnen i varmluft läge och termostaten till ex 100grader, då värmer ugen upp och vrider jag ner termostaten så börjar röda indikeringslampan att glöda lite, vrider jag förbi 100grader och ugnen inte har kommit upp i 100grader så lyser lampan fullt. Allt detta tills nånting verkar lösa ut, alltså ugnen bränner på max.

Så nått måste vara fel med fläkten eller det element eller båda, kortslutning eller överslag o dyl.

Jag är elektriker, men det betyder inte att jag är expert på vitvaror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.