Hej! Vad gör jag för fel när det ser ut såhär när jag hyvlar? Ska göra en skärbräda av en bit plank. Har fått träet så vet inte riktigt vad det är men något hårt lövträd, kanske alm eller ask. Har vässat stålet på hyveln och försökt ställa in den bra. Har hyvlat både diagonalt för att plana ut brädan och även rakt i fiberriktningen. Några tips?
Trästycke med tydlig ådring, sågspån i bakgrunden, hantverk, snickeri, naturlig textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nybörjare så alla tips mottages tacksamt!
 
S
Ser ut som motträ. Hyvla från andra hållet.
Sen får du ställa spånbrytaren närmare eggen och ställa stålet så du bara skär lite åt gången.
 
S sinuslinus skrev:
Ser ut som motträ. Hyvla från andra hållet.
Sen får du ställa spånbrytaren närmare eggen och ställa stålet så du bara skär lite åt gången.
Okej, tycker jag har testat att hyvla från båda hållen och det blir samma problem ändå. Kanske är spånbrytaren som måste justeras men på den hyveln jag har så finns det ingen :surprised:
 
V Vicke87 skrev:
Okej, tycker jag har testat att hyvla från båda hållen och det blir samma problem ändå. Kanske är spånbrytaren som måste justeras men på den hyveln jag har så finns det ingen :surprised:
Vad är det för hyvel du använt?
Hur väl har du vässat stålen?
 
  • Gilla
Vicke87 och 1 till
  • Laddar…
V Vicke87 skrev:
Okej, tycker jag har testat att hyvla från båda hållen och det blir samma problem ändå. Kanske är spånbrytaren som måste justeras men på den hyveln jag har så finns det ingen :surprised:
Om det inte finns en spånbrytare så ska du justera så att öppningen mellan sulan och stålet bli så liten som möjligt. En bild på hyvel skulle nog hjälpa så vi vet vad det är för modell.
 
  • Gilla
Vicke87
  • Laddar…
Hyvel på trästycke, metallkonstruktion, svart knopp, märkt "ENGLAND", rött, verktyg för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvel med avtagen järn och mothåll, avspån på träbänk, verktyg för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett trähandverktyg, förmodligen en hyvel, över en träarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart manuell hyvel med röda detaljer på träbakgrund, använd i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker jag fått till stålet vasst. Det skär tunt och fint och funkar bra i mjukare trä
 
Jag tror det är väldigt svårt att får bra resultat i hårdare träslag med hyvlen du har. Stålet är för tunt och hyvelns konstruktion är för dålig. Detta gör att stålet vibrerar och hoppar över arbetsstycket när du hyvlar.
 
B Bomba skrev:
Jag tror det är väldigt svårt att får bra resultat i hårdare träslag med hyvlen du har. Stålet är för tunt och hyvelns konstruktion är för dålig. Detta gör att stålet vibrerar och hoppar över arbetsstycket när du hyvlar.
Ok, jag får skaffa en annan kanske. Har sett nu när jag googlat lite att den saknar vissa delar och inställningar
 
V Vicke87 skrev:
Ok, jag får skaffa en annan kanske. Har sett nu när jag googlat lite att den saknar vissa delar och inställningar
När man säger "vasst" om ett hyvelstål är det också vassare än en nyslipad kökskniv. Du bör utan vidare kunna raka av underarmshår med den, då är den tillräckligt vass. Har du fått det dit? Det är lite av en tröskel när man börjar med hyvlar.
 
jonmo jonmo skrev:
När man säger "vasst" om ett hyvelstål är det också vassare än en nyslipad kökskniv. Du bör utan vidare kunna raka av underarmshår med den, då är den tillräckligt vass. Har du fått det dit? Det är lite av en tröskel när man börjar med hyvlar.
Okej ska testa om det går att raka mig med den :rofl: har ändå slipat en del knivar och annat innan men det är alltid svårt att få till den perfekta skärpan
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
V Vicke87 skrev:
Ok, jag får skaffa en annan kanske. Har sett nu när jag googlat lite att den saknar vissa delar och inställningar
Normalt sett brukar man ju säga att bara dåliga hantverkare skyller på verktyget, men i ditt fall vete fan. Stanley SB3 verkar vara en riktigt usel hyvel... Tveksamt om du kan hyvla hårt lövträ med den och få rimligt resultat. Förr i tiden så tillverkade Stanley bra grejor men de nya modellerna som säljs i "svetsad plastförpackning" på classe Ohlson är katastrof.

En sista grej du kan prova dock är att vända på stålet! Syns inte riktigt på bilden du lagt upp och jag hittar ingen manual på din hyvel, men normalt sätt så brukar hyvlar utan spånbrytare vara "bevel up".
 
  • Gilla
Vicke87
  • Laddar…
I ivp skrev:
Normalt sett brukar man ju säga att bara dåliga hantverkare skyller på verktyget, men i ditt fall vete fan. Stanley SB3 verkar vara en riktigt usel hyvel... Tveksamt om du kan hyvla hårt lövträ med den och få rimligt resultat. Förr i tiden så tillverkade Stanley bra grejor men de nya modellerna som säljs i "svetsad plastförpackning" på classe Ohlson är katastrof.

En sista grej du kan prova dock är att vända på stålet! Syns inte riktigt på bilden du lagt upp och jag hittar ingen manual på din hyvel, men normalt sätt så brukar hyvlar utan spånbrytare vara "bevel up".
:crysmile: skönt att höra!

Okej ja det kan va värt att testa. Verkar rätt enkelt att få tag i begagnade hyvlar av lite bättre kvalitet så ska fixa någon sån också
 
V Vicke87 skrev:
:crysmile: skönt att höra!

Okej ja det kan va värt att testa. Verkar rätt enkelt att få tag i begagnade hyvlar av lite bättre kvalitet så ska fixa någon sån också
Ja på tradera brukar det dyka upp Stanley no4 för några hundra lappar då och då.
 
Moderna Stanley och Record är rena skräpet. Det är äldre modeller du skall sikta in dig på.
 
  • Gilla
Vicke87
  • Laddar…
T
I ivp skrev:
Normalt sett brukar man ju säga att bara dåliga hantverkare skyller på verktyget, men i ditt fall vete fan. Stanley SB3 verkar vara en riktigt usel hyvel... Tveksamt om du kan hyvla hårt lövträ med den och få rimligt resultat. Förr i tiden så tillverkade Stanley bra grejor men de nya modellerna som säljs i "svetsad plastförpackning" på classe Ohlson är katastrof.

En sista grej du kan prova dock är att vända på stålet! Syns inte riktigt på bilden du lagt upp och jag hittar ingen manual på din hyvel, men normalt sätt så brukar hyvlar utan spånbrytare vara "bevel up".
Den hyveln ska ha "bevel down" trots avsaknad av spånbrytare.

I övrigt kan jag bara säga att det enda den hyveln (SB3) och dess kusin (SB4) duger till är som brevpress...

Jag har (haft) en och det är stört omöjligt att hyvla något plant eller slätt med den. Att bryta ett hörn går med lite försiktighet men inte mer.

Skaffa en bättre hyvel och försök igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.